Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nové návrhy na lovce exoplanet
Petr Kubala Vytisknout článek

Nové návrhy na lovce exoplanet

New Worlds Observatory
Rick Lyon, pracující v NASA, dává dohromady už 28 let plány na kosmické observatoře, které by pátraly po planetách u cizích hvězd. Teprve nyní se ale jeho plány mohou stát realitou.

Rick Lyon a jeho kolegové pracují na studii k třem misím kosmických observatoří, zaměřených na hledání a výzkum exoplanet:

• EPIC (Extrasolar Planetary Imaging Coronagraph)
  • NWO (New Worlds Observer)
  • XPC (eXtrasolar Planet Characterization)

V současné době známe více než 300 exoplanet. Drtivá většina z nich byla objevena nepřímo. Nejčastěji pozorováním tranzitu (přechodu planety přes hvězdu) nebo na základě spektra. Není divu, vždyť exoplaneta je nekompromisně přezářena světlem svého slunce. Je to asi stejné, jako bychom chtěli ze vzdálenosti několika kilometrů pozorovat světlušku poblíž majáku.

EPIC

EPIC počítá s poměrně slibnou technologií, který by měla zajistit velké množství objevů exoplanet o hmotnosti Jupiteru. Astronomové hodlají potlačit světlo mateřské hvězdy pomocí interferometrie.

NWO a XPC

NWO a XPC jsou zajímavějšími projekty, neboť se od nich očekávají objevy planet zemského typu, obíhající v zóně života. Oba dalekohledy by měly odstínit světlo mateřské hvězdy. NWO pomocí clony ve tvaru květiny má být schopen odhalit planetu, nacházející se v úhlové vzdálenosti jen 50 tisícin obloukové vteřiny. Cílem NWO má být nejen objevování exoplanet, ale také jejich chemická analýza.

XPC bude pracovat na podobném principu. Jeho parametry ale zatím nejsou známy .

Který z projektů nakonec vyhraje a kdy bude realizován? To zatím není zcela zřejmé. Plánů na kosmické lovce exoplanet je více. Většina těch ambiciózních je ale zatím pouze v úvahách. Nejblíže realizaci je dalekohled Kepler, který se má do vesmíru vydat už v únoru příštího roku.

Zdroj: sciencedaily.com