Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Novinky z družice Kepler

Novinky z družice Kepler

Družice Kepler
13. května 2009 začala družice Kepler pořizovat vědecká data. Po více než dvou měsících testování a kalibrací přístrojů sondy začala tedy plnit svůj 3,5 roku dlouhý úkol, hledání planet mimo naši sluneční soustavu.

Kepler se nyní (29. května 2009) nachází ve vzdálenosti 8,4 milionu km od Země na heliocentrické oběžné dráze.

Ve fázi kontinuálního pořizování fotometrie cca 100 tisíc hvězd v souhvězdí Labutě je s družicí Kepler udržováno jen minimální spojení. Družice je záměrně ponechávána co nejvíce "v klidu", aby žádná aktivita nevnášela šum do pozorování. Řídící středisko NASA se se sondou spojuje 2x za týden a kontroluje správnou činnosti přístrojů. Získaná data jsou z družice stahována 1x za měsíc.

Jediná aktivita na družici mimo vlastního pozorování je pomalá rotace gyroskopického systému (tzv. reaction wheels), který udržuje správné natočení družice. Systém pomalu rotuje, aby kompenzoval vliv tlaku slunečního záření. Během několika dní se díky tomu ale v systému gyroskop - družice nahromadí moment hybnosti (dodaný slunečním větrem), který je třeba eliminovat. Každé 3 dny se tak reakční kola zpomalí téměř do klidu a zažehnou se krátce korekční trysky, které družici ustálí. Toto se děje automaticky, bez zásahu z řídícího střediska.

Nyní, při čekání na první vědecká data z družice, vědci v NASA Ames Research Center analyzují kalibrační data získaná během prvních dvou měsíců činnosti sondy. Ukazuje se, že fotometrie je velmi kvalitní a splňuje nároky kladené na tuto misi. Prozatím se vědcům podařilo v datech velmi snadno nalézt stovky zákrytových dvojhvězd a proměnných hvězd.

Podle zprávy Rogera Huntera, manažera projektu Kepler z 29. 5. 2009 Více na http://kepler.nasa.gov

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.

Měsíc, Merkur a konjunkce