Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Novinky z Lunar Prospectoru
redakce II Vytisknout článek

Novinky z Lunar Prospectoru

Nová data z Lunar Prospectoru potvrzují, že Měsíc má malé jádro, což podporuje teorii podle které vznikl Měsíc odtržením od Země při srážce s tělesem velikosti Marsu. Jádro obsahuje pravděpodobně pouhá 2% celkové hmotnosti Měsíce,přičemž zemské jádro 30%. To ukazuje, že obě tělesa nejsou stejného původu, tedy nevznikla ze stejného oblaku prachu aplynu. Na základě gravitačních měření byl poloměr jádra stanoven mezi 220 a 450 km, což je v souladu s magnetickými měřeními,která dávají hodnotu mezi 300 a 425 km. Výsledky mapy složení lunárního pláště předčily všechna očekávání a umožní vědcůmdetekovat jednotlivá ložiska thoria a podobných prvků. Ukazuje se, že thorium bylo "vykopáno" spíše impakty asteroidů a komet než vulkanickou činností.
Zdroj: NASA Ames Research Center release 99-18 z 16. března.