Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nový radar ke sledování kosmického smetí

Nový radar ke sledování kosmického smetí

Testování nového radaru na sledování kosmického smetí
Několikrát za rok musí Mezinárodní kosmická stanice ISS vykonat úhybný manévr před částicemi tzv. kosmického smetí (Debris Avoidance Maneuvers), aby se vyhnula stále se zvyšujícímu množství kosmického odpadu obíhajícího kolem Země. Naše zvýšená závislost na komunikačních a navigačních družicích rovněž zvyšuje riziko možné srážky s tělesy kosmického smetí. Současné systémy pro hledání a sledování těchto objektů s názvem Air Force Space Surveillance System a VHF Fence jsou v provozu od počátku 60. let minulého století a jejich schopnosti již nedostačují současným potřebám.

Avšak prototyp nového sledovacího systému s názvem Space Fence (kosmická ochrana) je nyní testován za různých podmínek a úspěšně sleduje mnohem větší počet těles a kosmické smetí mnohem menších rozměrů než současné sledovací systémy.

"Současné systémy jsou schopné sledovat kolem 20 000 těles," říká Chip Eschenfelder, zástupce firmy Lockheed Martin. "Avšak na oběžné dráze kolem Země jsou milióny těles, která sledovat nemůžeme. Systém Space Fence bude schopen objevit a sledovat mnohem menší tělesa, než je tomu doposud."

Space Fence bude využívat nový výkonný pozemní radar pro pásmo S ke zlepšení způsobu detekce, sledování, měření a katalogizování obíhajících objektů a částic kosmického smetí s větší přesností, lepším časovým rozlišením a s prodlouženou dobou sledování. Při nedávných zkouškách prototypu systému Space Fence byla prokázána schopnost detekce většího množství a mnohem menších těles než u systémů provozovaných v současné době.

Kosmické smetí zahrnuje například nefunkční družice či poslední stupně nosných raket. V podstatě při každém startu rakety dojde k vytvoření velkého množství kosmického smetí. Vzájemné srážky již existujícího kosmického smetí vytvářejí další úlomky, které jsou však menší a mnohem obtížněji se sledují. Tyto velmi rychle se pohybující malé částice kosmického smetí například o velikosti odloupnuté vrstvičky laku mohou být smrtelné pro kosmonauta při výstupu mimo palubu kosmické stanice, mohou také vyřadit z provozu telekomunikační či navigační družice.

Vývojáři systému Space Fence tvrdí, že tento nový sledovací systém způsobí doslova revoluci v našich poznatcích o situaci v okolí Země, o vlastnostech vesmírného prostředí a jeho vlivu na kosmické aktivity.

Testování nového radaru na sledování kosmického smetí
"Systém Space Fence bude schopen detekovat, sledovat a udržovat v databázi více než 200 000 objektů obíhajících kolem Země a pomůže změnit situaci ze současného stavu, kdy jen reagujeme na zjištěné podmínky na stav, kdy budeme schopni předpovídat následné události," říká Steve Bruce, viceprezident programu Space Fence. "Vojenské letectvo bude mít mnohem více času na zpracování předpovědi případné srážky kosmických těles."

Současný sledovací systém má pozorovací stanoviště pouze na území USA a má poměrně velký "mrtvý úhel", proto neposkytuje informace o polohách částic kosmického smetí nad jižní polokoulí. Avšak systém Space Fence poskytne globální pokrytí ze tří pozemních stanovišť radarů umístěných ve strategických oblastech zemského povrchu.

Dne 29. 2. 2012 udělilo vojenské letectvo USA definitivní souhlas s předběžným návrhem firmy Lockheed Martin a očekává se, že celý systém bude v provozu někdy kolem roku 2017.

Zdroj: www.physorg.com