Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Online přenos startu lodi Sojuz TMA-14M - již ukončen (+ videa)

Online přenos startu lodi Sojuz TMA-14M - již ukončen (+ videa)

Logo letu Sojuz TMA-14M Autor: Wikipedia
Logo letu Sojuz TMA-14M
Autor: Wikipedia
Téměř půl roku stráví mimo tento svět tříčlenná osádka nejnovější lodi Sojuz, která zamířila ve čtvrtek 25. září 2014 ve 22:25 našeho času z Bajkonuru ke stanici ISS. Náš přenos začal ve 22:00.

Start z Bajkonuru:

Spojení s ISS a přechod na její palubu (pátek 26. září; 4:11 a 7:06 SELČ)

© NASA

22:45 Loučíme se slovy astronauta Reida Wisemana z paluby ISS, pronesenými před pár minutami: "Woo hoo! Houstone, vypadalo to jako fajn jízda! Startující Sojuz jsme oknem viděli asi prvních 30 vteřin a pak se nám schoval za loď Dragon! Ale jsme rádi, že jsme to mohli sledovat na TV NASA a že oni jsou bezpečně ve vesmíru! Budeme na ně čekat s večeří!"

22:42 Vyklápění systémů hotovo! Dnešní start se jevil čistě a hladce, nyní však teprve začne několikahodinová analýza dat, zaslaných raketou na Zemi během startu.

22:38 Sojuz je na eliptické dráze s apogeem ve zhruba 230 a perigeem ve 190 kilometrech.

22:34 Horní stupeň se vypíná a s kosmonauty pořádně škublo odpojení jejich lodi. Ta teď zahájí předprogramované vyklápění solárních panelů a antén. První jsou na řadě navigační antény systému Kurs pro orientaci v blízkosti stanice.

22:33 Každý systém rakety pracuje perfektně. Velitel mává do kamery na palubě.

22:32 Rychlost ukazuje 6 km/s. Start pokračuje dle očekávání.

Rozdělení stupňů Autor: Youtube.com
Rozdělení stupňů
Autor: Youtube.com
22:30 Centrální spodní motor dohořívá a 170 km nad Zemí je odpálen pryč zážehem třetího stupně.
Nad hlavami kosmonautů se houpe plyšový králík, vyrobený jako jeden z maskotů pro letošní zimní OH. Před letem jej dostala Jelena Serová od své dcery.

22:29 Zatím perfektní start.

22:28 Raketa se zbavuje rovněž krytu lodi Sojuz a ten odpadává z její špičky. Kdyby se dnes neletělo v noci, na kosmonauty by teď začalo okny svítit slunce.

22:27 Letíce již 1 500 m/s Sojuz odhazuje čtyři postranní motory, které tvoří první stupeň. Čeká je ničivý dopad do východokazašské stepi. Vše jde ok.

22:26 Rychlostí už Sojuz překonal zvuk, blíží se oblasti maximálního aerodynamického namáhání (ve videostreamu je patrná bílá stopa kolem rakety).

Start! Autor: TV NASA
Start!
22:25 A máme tady start! Tři lidé míří k Mezinárodní kosmické stanici!

22:24 Sojuz běží na vlastní baterie. Minuta do startu.

22:23 Raketa byla právě odříznuta od pozemního doplňování dusíku a okysličovadla do nádrží.

22:22 Do spalovacích komor prvního a druhého stupně je vháněn dusík, aby jejich interiér zbavil případných nečistot. Dusík začne za minutku i tlakovat palivové nádrže.

22:21 Sojuz byl prohlášen za raketu připravenou letět.

22:20 Pět minut a odpočítáváme. Systémy rakety Sojuz jsou nyní přepínány na řízení počítačem na palubě rakety, posádka uvnitř zavírá hledí přilb a ovládací panely před velitelem byly rovněž aktivovány (aby na ně však dosáhl z křesla, potřebuje jakési ukazovátko, snad to bude vidět na záběrech z kabiny během startu).

Klíč k závěrečné přípravě ke startu Sojuzu Autor: TXAuction
Klíč k závěrečné přípravě ke startu Sojuzu
Autor: TXAuction
22:19 Po souhlasu letových kontrolorů byl v řídícím středisku startu na Bajkonuru vložen do zdířky startovní klíč (ano, klíč) a tím došlo ke spuštění závěrečné automatické sekvence příprav ke startu.

22:17 Na kosmické stanici nyní nuda rozhodně nepanuje. V úterý lidé v našich krajích právě obědvali, když ke komplexu dorazila loď Dragon (mimochodem: včera vlastně oficiálně započalo přenášení nákladu mezi lodí a stanicí), 7. a 15. října je plánovaná dvojice americko-německých kosmických výstupů, pak odlet Dragonu a 21. října start další komerční lodě vstříc stanici. Před koncem října se k ní navíc vypraví i ruská loď Progress. V listopadu pak přijde další střídání posádek.

22:15 Kosmonauté aktivují palubní záznamová zařízení ("černé skříňky") a řídící středisko zase gyroskopy rakety.

22:13 Dle telefonátu člena Public Affairs NASA Roba Naviase z Bajkonuru tam nepanuje příliš přívětivá noc - je zataženo (Sojuz asi krátce po startu zmizí v mracích) a větrno; přípravy však běží bez potíží.

Posádka Sojuzu TMA-14M na včerejší tiskovce (zleva B. Wilmore, A. Samokuťjajev a J. Serová) Autor: NASA
22:11 V lodi Sojuz TMA-14M (40. loď Sojuz mířící k ISS) čekají na dnešní start tyto osobnosti kosmických letů: prostřední křeslo velitele patří ruskému kosmonautovi Alexandru Samokuťjajevovi. 44letý velitel lodi je také nejzkušenějším členem posádky: v roce 2011 strávil na stanici ISS 164 dní v rámci 27. a 28. dlouhodobé Expedice, rovněž tehdy velel transportní lodi Sojuz (tehdy ještě staršího typu TMA-). Sice kratší zkušenost, zato jiného typu má americký člen posádky Barry Wilmore (52), bývalý stíhací pilot US Navy. Ten strávil v listopadu 2009 deset dní v kosmu a 171krát obletěl Zemi jako pilot raketoplánu Atlantis STS-129, tato mise vezla na stanici ISS palety s náhradní výbavou.
Bez vesmírných zkušeností je zatím třetí do party, Jelena Serová. 38letá bývalá technička konstrukční kanceláře Eněrgija vstoupila do řad kosmonautů roku 2006 a dnes se stane teprve čtvrtou ruskou kosmonautkou a první po 17 letech. Jako dítě školou povinné ji zaujala látka o dosavadních úspěších tehdy ještě sovětského kosmického programu a jejím vzorem (jak sama vzpomíná) byla Světlana Savická, druhá ruská kosmonautka a první žena světa, co podnikla kosmický výstup.

22:10 Posádka uvnitř Sojuzu právě dokončuje prověrku vzduchotěsnosti svých skafandrů Sokol (které pro start vyžadují předpisy) a přepíná do automatického modu bezpečnostní systémy v kabině. A kdo v lodi vůbec sedí (či vlastně napůl leží)?

22:08 TV NASA nyní ukazuje živé záběry rakety spíše sporadicky, právě reprízuje osobní medailonky posádky.

22:06 Sojuz i dnes poletí ke stanici jen šest hodin (jestli se na jeho palubě něco nezvrtne; orbitální manévry jsou složité), u modulu Pojsk na vrcholu ruské části ISS jej čekají zítra po čtvrté ráno našeho času.
Během prvních asi 90 minut od startu (první oblet Země) má Sojuz provést první dva zážehy svých motorů, kterých bude celkem zhruba 10 a postupně budou loď posunovat ke stanici. První dva zážehy byly předprogramovány do počítače lodi před startem, další už si bude počítač řídit sám pod kontrolou kosmonautů a řídícího střediska Koroljov dle aktuální situace a bude schopen vyrovnat případné nepřesnosti, které by vznikly během činnosti nosné rakety.
Posádka bude mít během letu ke stanici možnost otevřít poklop do obytné sekce, protáhnout se a použít záchod či se občerstvit. Až se loď přiblíží ke stanici, nastanou však opět nabité chvíle.

Schéma nosiče Sojuz FG Autor: NASA, autor
Schéma nosiče Sojuz FG
Autor: NASA, autor
22:03 Dnes uvidíme 57. start rakety Sojuz FG. Jde o zmodernizovanou verzi Sojuzu U z konstrukční rodiny raket R-7 (typ použitý už pro start Sputniku). Verze FG poprvé startovala v květnu 2001 a je užívána zejména pro vynášení pilotovaných lodí Sojuz. Raketa je vysoká 50 metrů a váží přes 300 tun. Jde o třístupňový nosič, do kterého se 5 hodin před startem začíná tankovat kerosin (pročištěné letecké palivo z ropy) a kryogenní tekutý kyslík jako okysličovadlo pro let mimo atmosféru.

22:00 Oficiálně začíná náš přenos startu lodi Sojuz a jsme rádi za veškerou pozornost! Raketa je již natankovaná a připravená, kosmonauté sedí v lodi už bezmála dvě hodiny.

Zdroje a doporučené odkazy: (EN, RU)