Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pheonix - staronová sonda k Marsu

Pheonix - staronová sonda k Marsu

phoenix.jpg
Na počátku srpna oznámila NASA vývoj mise "Phoenix" k Marsu. Start je plánován na rok 2007, v květnu 2008 by sonda již měla obíhat Mars. Mise má dva hlavní cíle. Prvním je studium historie vody na Marsu - klíčový prvek k odhalení změn klimatu. Druhým cílem je výzkum oblastí vhodných pro život jednoduchých organismů.

Phoenix je výsledkem spolupráce univerzit, center NASA a leteckého průmyslu. Celý projekt bude spravovat laboratoř JPL, firma Lockheed Martin Space Systems vyrobí a otestuje sondu, vědecký program bude mít na starosti Arizonská univerzita. Kanadští partneři poskytnou meteorologické vybavení včetně nového laserového sensoru.

Přistávací modul byl připraven a testován pro misi Mars Surveyor Program, ale po ztrátě sondy Mars Polar Lander program byl zrušen. Od té doby je přistávac modul uložen v Denveru u firmy Lockheed Martin.

Phoenix ponese nejen zmodernizovanou verzi panoramatické kamery a přístrojů nešťastného Mars Polar Landeru, ale také přístroje určené pro program Mars Surveyor. Vědecký náklad bude doplněn souborem meteorologických přístrojů.

Robotická ruka umožní nabrat vzorky marťanské půdy a zkoumat je ostatními přístroji na palubě sondy. Zkoumat se bude především monžství vodních par a oxidu uhlíku. Dalším krokem bude hledání mierálů, které mohly vzniknout za teplejších a vlhčích období na Marsu.

Informace o projektu Phoenix

Zdroj: JPL

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd