Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Phoenix vstal z popela
Petr Kubala Vytisknout článek

Phoenix vstal z popela

Analýza půdy
Kosmická sonda Phoenix, která od konce května pracuje v severních oblastech Marsu, dostala svému jménu. Stejně jako bájný pták i vyslanec lidstva na nehostinné rudé planetě "vstal z popela". Včera přišla z NASA smutná zpráva, že se sonda zřejmě na dobro odmlčela. Naděje ale umírá poslední a Phoenix dnes opět zavolal domů…

Cože? Chvíli nevolám a vy mě už pohřbíváte? … něco podobného by se klidně mohlo objevit na blogu sondy Phoenix. Ano, i sonda na rudé planetě má dnes svůj blog na internetu. Nepíše ho pochopitelně sama, ale prostřednictvím některého z členů týmu, jenž se o chod Phoenixu stará. Stránky jsou ale psány s humorným nádechem a v první osobě plurálu. Konec konců přesvědčit se můžete sami na adrese: http://twitter.com/MarsPhoenix

Slunce se v severních oblastech Marsu dostává každý den níž a níž. Kromě toho se v okolí sondy v uplynulých dnech vyskytla písečná bouře. To vše má za důsledek stále nižší dodávky energie. V noci na čtvrtek se Phoenix odmlčel a mnoho lidí se oprávněně domnívalo, že je "konec". Nebylo by to nic nečekaného, když Phoenix na Marsu přistával koncem května, počítalo se s minimálně 3 měsíci provozu, maximálně však měla sonda pracovat zhruba do října. V pátek nad ránem našeho času ale kosmická sonda Mars Odyssey na oběžné dráze okolo rudé planety zaznamenala signál, přicházející z povrchu. "Hej! Jsem tady, jen jsem si zdřímnul", volal Phoenix. Sonda se přepnula do spícího módu. Poté došlo k restartování a následně se sonda ozvala. Phoenix byl ale po úspěšném kontaktu se Zemí na dalších 19 hodin uspán, aby dobil baterie.

Přesto je jasné, že Phoenix už před sebou nemá příliš dní v provozu. Teploty v jeho okolí klesají. Ve dne se pohybují okolo -50°C a v noci klesají až k -141°C.

Pokud se chcete podívat, co Phoenix na Marsu prováděl, pak se určitě podívejte na encyklopedii Space 40 od Antonína Vítka.

Zdroj: space.com

Perzeida v Strelcovi

Snímané na každoročne organizovanej Akcii Perzeidy (31.ročník) vo Vrchteplej.