Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Po dvou letech navázán kontakt se sondou STEREO-B

Po dvou letech navázán kontakt se sondou STEREO-B

Po dvou letech navázán kontakt se sondou STEREO-B!
Autor: NASA/STEREO.

Americká agentura NASA 21. 8. 2016 znovu navázala kontakt se sluneční observatoří STEREO-B. Stalo se tak po téměř dvou letech. Sonda byla chybně orientována na Slunce a její panely slunečních baterií tak přijímaly nedostatečné množství energie. NASA přijímals signál ze sondy po dobu dvou hodin a poté byl vysílač vypnut, aby se ušetřila energie. Aktuálně se prošetřuje, co se vlastně se sondou stalo a v jakém stavu je její vědecké vybavení.

Dvojice kosmických sond STEREO A a B se po dobu 9 let zabývá výzkumem sluneční aktivity. Cílem mise je zmapovat a popsat jednotlivé procesy odehrávající se na Slunci a uvnitř něj (v jádru). Zabývají se takoé výrony koronální hmoty, které se mohou projevovat poruchou umělých pozemských satelitů nebo taky jako úchvatné polární záře. Při protuberanci Slunce uvolní elektrony a protony do meziplanetárního prostoru a pokud energetické částice zasáhnou magnetosféru Země, jsou siločárami navedeny směrem k magnetickým pólům Země, kde se střetávají s atmosférou za doprovodného jevu polárních září.

Obě sondy nesou čtyři přístroje pro výzkum meziplanetárního plazmatu (PLASTIC), měřič magnetického pole (IMPACT) (ty jsou na palubě každé sondy hned čtyři), detektor rádiových záblesků z vesmíru (S/WAVES) a nakonec přístroj pro studium vlivu Slunce se Zemí (SECCHI). Energii dodávají dvoudílné solární panely, jejichž rozpětí dosahuje 6,5 metru. Veškeré přístroje na palubě sond ovládá počítač. Obě STEREA byla umístěna na oběžné dráze kolem Slunce, na oběžné dráze podobné zemské s tím rozdílem, že jedna sonda, označena jako STEREO-A (“ahead”), obíhá 45° před Zemí, duhá, STEREO-B (“behind”), 45° za Zemí. V důsledku výhodného postavení sond mají vědci možnost pozorovat Slunce z několika stran současně (stereoskopicky).

Bohužel, z doposud ještě neznámých důvodů, byla sonda STEREO-B špatně nastavena vůči Slunci a teprve nedávno se po dvou letech podařilo zázračně problém vyřešit. Můžeme se tedy těšit na slibované stereoskopické snímání Slunce v plné kvalitě? Doufejme, držíme palce k úspěšnému chodu jedinečné kosmické mise.

[1] Spaceflightnow.com

Převzato: ExoSpace.cz

Adam Malíř

Popularizátor astronomie a fotograf narozen v roce 2003. Pravidelně navštěvuje astronomický kroužek hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích. Zajímá se o astronomii, matematiku, fyziku, robotiku a v neposlední řadě věnuje pozornost algoritmům v programování. Nakonec člen zajmového robotického kroužku na základní škole.

Štítky: NASA, Stereo b