Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pokles dráhy ISS

Pokles dráhy ISS

ISS_2.jpg
Silná magnetická bouře způsobila v uplynulých dnech výrazný pokles oběžné dráhy Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), která se "propadla" o 7 km. Oznámil to mluvčí ruského střediska pro řízení kosmických letů u Moskvy Valerij Lyndin.

Na palubě ISS je nyní dvoučlenná rusko - americká posádka, Saližan Šakirovič Šaripov a Leroy Chiao. Stanice, jejíž oběžná dráha je ve výšce 400 km, vykazuje průměrný denní pokles 100 až 150 m. "V několika posledních dnech klesala v průměru o 300 m za den a od poslední úpravy oběžné dráhy sestoupila o 7 km", řekl Lydin. Ještě dodal, že posádka je v pořádku.

Nová korekce dráhy má být podle odborníků provedena ve středu 17. listopadu 2004. Úpravy se provádějí několikrát za rok. Jedním z důvodů úprav je zajistit ideální polohu vesmírné stanice na oběžné dráze kolem Země a také pro připojení kosmických lodí.

Lydin řekl, že operace na změnu oběžné dráhy o 4 km se má uskutečnit v nejbližší době, protože ISS se musí připravit pro plánovaný přílet rakety s vánočními dárky a dalšími potřebami pro posádku. Dále dodal, že úpravy budou prováděny i v průběhu příštích 6 měsíců, aby byla ISS připravena na jaro příštího roku, kdy by měly být obnoveny lety raketoplánů.

Zdroj: www.spacenews.ru

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.