Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pokles dráhy ISS

Pokles dráhy ISS

ISS_2.jpg
Silná magnetická bouře způsobila v uplynulých dnech výrazný pokles oběžné dráhy Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), která se "propadla" o 7 km. Oznámil to mluvčí ruského střediska pro řízení kosmických letů u Moskvy Valerij Lyndin.

Na palubě ISS je nyní dvoučlenná rusko - americká posádka, Saližan Šakirovič Šaripov a Leroy Chiao. Stanice, jejíž oběžná dráha je ve výšce 400 km, vykazuje průměrný denní pokles 100 až 150 m. "V několika posledních dnech klesala v průměru o 300 m za den a od poslední úpravy oběžné dráhy sestoupila o 7 km", řekl Lydin. Ještě dodal, že posádka je v pořádku.

Nová korekce dráhy má být podle odborníků provedena ve středu 17. listopadu 2004. Úpravy se provádějí několikrát za rok. Jedním z důvodů úprav je zajistit ideální polohu vesmírné stanice na oběžné dráze kolem Země a také pro připojení kosmických lodí.

Lydin řekl, že operace na změnu oběžné dráhy o 4 km se má uskutečnit v nejbližší době, protože ISS se musí připravit pro plánovaný přílet rakety s vánočními dárky a dalšími potřebami pro posádku. Dále dodal, že úpravy budou prováděny i v průběhu příštích 6 měsíců, aby byla ISS připravena na jaro příštího roku, kdy by měly být obnoveny lety raketoplánů.

Zdroj: www.spacenews.ru

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.