Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Posádka ISS pozorovala uragán Frances

Posádka ISS pozorovala uragán Frances

Huricane_Frances.jpg
Tuto fotografii uragánu Frances pořídil astronaut Michael Fincke z paluby Mezinárodní kosmické stanice ISS dne 27. 8. 2004, z výšky 368 km. V té době se uragán nacházel v Atlantickém oceánu, ve vzdálenosti 1300 km od Malých Antil. Pohyboval se severozápadním směrem rychlostí 16 km/h, přičemž rychlost větru dosahovala 170 km/h.

Michael Fincke a Gennadij Padalka tvoří devátou základní posádku stanice ISS. Ke svému letu odstartovali 19. 4. 2004. Jejich "služební cesta" se již chýlí k závěru: v polovině října letošního roku je vystřídá nová posádka ve složení Saližan Šaripov (Rusko) a Leroy Chiao (USA). Start kosmické lodi Sojuz TMA-5 je naplánován na 9. 10. 2004.

Současná posádka Fincke-Padalka se připravuje již ke svému čtvrtému výstupu do volného kosmického prostoru (mimo hermetizovanou palubu kosmické stanice). Do počtu výstupů je započítán i neúspěšný pokus, kdy se kosmonauti museli po 10 minutách vrátit vzhledem k problémům se skafandrem. Následující výstup je naplánován na 3 září. K výstupu použijí ruské skafandry Orlan a činnost mimo palubu ISS je naplánována na 6 hodin. Hlavním úkolem posádky je instalace tří antén na povrch modulu Zvězda, které budou využívány pro zabezpečení spojení s evropským modulem ATV (Automated Transfer Vehicle) s názvem Jules Verne, jehož první start je naplánován na říjen 2005.

Zdroj: spaceflightnow.com a spacenews.ru

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).