Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Progres zakotvil u ISS

Progres zakotvil u ISS

progres-a-iss.jpg
Bezpilotní ruská nákladní loď se spojila s mezinárodní kosmickou stanicí v sobotu 14. srpna ráno, aby doručila téměř tři tuny jídla, paliva, kyslíku, vody a dalších zásob dvěma obyvatelům stanice.

Progres 15 automaticky zakotvil u zadního spojovacího uzlu servisního modulu Zvezda v 7:01 SELČ, když kosmická loď a stanice letěla 362 kilometrů vysoko nad střední Asií. Během několika minut po prvním doteku západky stykovacího zařízení pevně spojily obě kosmické lodě.

Když se Progres 15 přibližoval ke spojovacímu uzlu, byl velitel 9 expedice, Genadij Padalka připraven převzít ruční řízení stykovacího manévru, ale celá operace proběhla bez jakékoliv závady. Letecký mechanik a vědecký důstojník mise, Mike Fincke přílet zásobovací lodi filmoval.

Následně pak Padalka a Fincke otevřeli průchod mezi Zvezdou a Progresem a začali přenášet náklad dovnitř ISS.

Progres 15 vynesl k ISS náklad 670 kg pohonných hmot, 50 kg kyslíku a vzduchu pro doplnění staniční atmosféry, 420 kg vody a více než 1360 kg náhradních součástek, zařízení pro podporu života a vědeckých experimentů.

Mezi náhradními součástkami, se nalézají také nové pumpy pro americké skafandry na palubě stanice, ty skafandry, které měly na začátku června problémy s chlazením a mohly být používany. Pomocí náhradních součástek by ale mohly být v blízké budoucnosti opraveny.

Progres také doručil oblečení pro další posádku ISS, již desátou expedici. Velitel nové mise vědeckým důstojníkem bude Leroy Chiao a letovým inženýrem mise bude Uzbek, Saliszan Shakirovich Sharipov. Nová posádka má startovat 9. října 2004 na Sojuzu TMA-5 z kosmodromu Bajkonur. Také nová mise má trvat šest měsíců.

Informace o aktivitách posádky na palubě kosmické stanice a detaily vědeckých operací jsou k dispozici na http://spaceflight.nasa.gov/ a http://scipoc.msfc.nasa.gov/

Další stavová zpráva bude vydaná nejpozději v pátek 20.srpna.

Západ Slunce