Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Progres zakotvil u ISS

Progres zakotvil u ISS

progres-a-iss.jpg
Bezpilotní ruská nákladní loď se spojila s mezinárodní kosmickou stanicí v sobotu 14. srpna ráno, aby doručila téměř tři tuny jídla, paliva, kyslíku, vody a dalších zásob dvěma obyvatelům stanice.

Progres 15 automaticky zakotvil u zadního spojovacího uzlu servisního modulu Zvezda v 7:01 SELČ, když kosmická loď a stanice letěla 362 kilometrů vysoko nad střední Asií. Během několika minut po prvním doteku západky stykovacího zařízení pevně spojily obě kosmické lodě.

Když se Progres 15 přibližoval ke spojovacímu uzlu, byl velitel 9 expedice, Genadij Padalka připraven převzít ruční řízení stykovacího manévru, ale celá operace proběhla bez jakékoliv závady. Letecký mechanik a vědecký důstojník mise, Mike Fincke přílet zásobovací lodi filmoval.

Následně pak Padalka a Fincke otevřeli průchod mezi Zvezdou a Progresem a začali přenášet náklad dovnitř ISS.

Progres 15 vynesl k ISS náklad 670 kg pohonných hmot, 50 kg kyslíku a vzduchu pro doplnění staniční atmosféry, 420 kg vody a více než 1360 kg náhradních součástek, zařízení pro podporu života a vědeckých experimentů.

Mezi náhradními součástkami, se nalézají také nové pumpy pro americké skafandry na palubě stanice, ty skafandry, které měly na začátku června problémy s chlazením a mohly být používany. Pomocí náhradních součástek by ale mohly být v blízké budoucnosti opraveny.

Progres také doručil oblečení pro další posádku ISS, již desátou expedici. Velitel nové mise vědeckým důstojníkem bude Leroy Chiao a letovým inženýrem mise bude Uzbek, Saliszan Shakirovich Sharipov. Nová posádka má startovat 9. října 2004 na Sojuzu TMA-5 z kosmodromu Bajkonur. Také nová mise má trvat šest měsíců.

Informace o aktivitách posádky na palubě kosmické stanice a detaily vědeckých operací jsou k dispozici na http://spaceflight.nasa.gov/ a http://scipoc.msfc.nasa.gov/

Další stavová zpráva bude vydaná nejpozději v pátek 20.srpna.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.