Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Raketoplán Atlantis odstartoval k ISS
Pavel Koten Vytisknout článek

Raketoplán Atlantis odstartoval k ISS

Pouhých 11 sekund zbývalo do uzavření startovacího okna k Mezinárodní kosmické stanici (ISS), když se raketoplán Atlantis odpoutal od kosmodromu Cap Canaveral. Zpozdění bylo způsobeno závadou na pozemním vybavení kosmodromu. Na palubě Atlantis je sedmičlenná posádka, kterou tvoří velitel Michael Bloomfield, pilot Stephen Frick, operátor robotického manipulátoru Ellen Ochoa a astronauté Steven Smith, Rex Walheim, Jerry Ross a Lee Morin, kteří vystoupí do volného kosmického prostoru. Po dvou dnech stíhání by se měl raketoplán se stanicí spojit ve středu večer. Během následných čtyřech výstupů bude ke stanici připojen další díl nesoucí označení S0. Jedná o první z devíti částí kostry kosmické stanice, na kterou budou později připojeny obří pole slunečních panelů. Součástí kostry jsou i kolejnice, po kterých se budou pohybovat manipulátor Canadarm2. Cena nákladu raketoplánu dosahuje hodnoty 790 miliónů dolarů. Start byl zajímavý ještě ze dvou dalších důvodů. Astronaut Jerry Ross se stal prvním člověkem, který se na oběžnou dráhu vydal posedmé. Naopak vůbec poprvé je raketoplán vybaven třemi hlavními motory nové generace.
Zdroj: Spaceflight Now ze dne 8. dubna

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.