Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sergej Krikaljov ustanovil nový rekord v pobytu ve vesmíru

Sergej Krikaljov ustanovil nový rekord v pobytu ve vesmíru

Krikaljov.jpg
Dnes, tj. 16. 8. 2005 v 9:44 moskevského času, se stal Sergej K. Krikaljov, současný velitel dlouhodobé posádky na Mezinárodní kosmické stanici ISS, novým rekordmanem v kumulované délce pobytu ve vesmíru. Předcházející rekord, který držel od srpna 1999 další ruský kosmonaut Sergej V. Avdějev, měl hodnotu 747 dnů 14 hodin 14 minut a 11 sekund. K jeho dosažení absolvoval Avdějev tři pobyty na kosmické stanici MIR.

Pro Sergeje Krikaljova je současný pobyt na ISS (start 14. 4. 2005) již šestým startem do vesmíru. První start absolvoval v roce 1988 (26. 11. 1988, Sojuz TM-7) ještě za éry Sovětského svazu. Za svoji dosavadní kariéru kosmonauta dvakrát pobýval na stanici MIR (1988 - Sojuz TM-7 a 1991 - Sojuz TM-12). Dva starty absolvoval na palubě amerického raketoplánu (1994 - STS-60 a 1998 - STS-88). Jako první ruský kosmonaut si vyzkoušel let na palubě mnohonásobně použitelného dopravního prostředku - raketoplánu.

Na palubě Mezinárodní kosmické stanici ISS pracuje již podruhé. Byl členem první posádky ISS (Sojuz TM-31, start 31. 10. 2000), kdy na její palubě pobýval 140 dnů. Dalšími členy první posádky byli tehdy Jurij P. Gidzenko a William M. Shepherd.

Krikaljov_1.jpg

Současný pobyt na ISS ukončí Krikaljov 10. října 2005, kdy se vrátí zpět na Zemi. Je velice pravděpodobné, že neletěl do vesmíru naposled. Při jeho věku 46 let (narozen 27. 8. 1958) se jedná o nejzkušenějšího kosmonauta jak v Rusku, tak i v USA.

Další informace o tomto kosmonautovi jsou například na www.nasa.Bios

Zdroj: spacenews.ru a worldspaceflight

Merkúr v maximálnej západnej elongácii

Merkúr 22 minút po východe nízko nad obzorom v súhvezdí Strelca (vľavo) a Saturn v nad kaplnkou sv. Rozálie v Štefanovej.