Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Setkání Stardust s planetkou Annefrank
Pavel Koten Vytisknout článek

Setkání Stardust s planetkou Annefrank

Na cestě ke svému hlavnímu cíli, kometě Wild 2, se kosmická sonda Stardust setkala s planetkou Annefrank. Setkání, které bylo hlavně testem všech systémů sondy, proběhlo úspěšně a přineslo i vědecké výsledky. Ukázalo se, že planetka je dvakrát větší než se očekávalo a zároveň s tmavším povrchem.

K nejmenšímu přiblížení na vzdálenost 3300 km došlo 2. listopadu v 5:50 SEČ. Vzhledem ke vzájemné poloze obou těles, Země a Slunce, byla geometrie setkání méně příznivá než tomu bude o 14 měsíců později v případě komety Wild 2. Ještě 12 hodin před setkáním navíc sonda planetku neviděla. Ovšem palubní software, založený na tom, který byl použit v případě úspěšné sondy Deep Space 1, si poradil i s těmito nástrahami a byl schopen řídit kameru tak, aby mohla po dobu 25 minut snímkovat planetku. Z dosud zveřejněných dat vyplývá, že planetka Annefrank je nepravidelného tvaru, kráterovaná a má průměr 8 kilometrů. Během setkání byly rovněž v provozu přístroje na detekci prachu, ovšem nepředpokládalo se, že by v takové vzdálenosti od planetky byl nějaký prach detekován. Výsledky těchto experimentů zatím nejsou známy. Nejmenší vzdálenost byla zvolena už předem tak, aby v případě navigačních problémů nedošlo k ohrožení sondy a zároveň byla ještě šance na pořízení vědeckých dat.

Zdroj: JPL Press release

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).