Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda HAYABUSA uskutečnila gravitační manévr

Sonda HAYABUSA uskutečnila gravitační manévr

MUSES-C(M).jpg
Japonská kosmická sonda HAYABUSA (předstartovní označení MUSES-C), která míří k planetce 25 143 Itokawa (předběžné označení 1998 SF36), uskutečnila 19. 5. 2004 gravitační manévr při průletu kolem Země. Sonda využila gravitačního pole Země k navedení na eliptickou dráhu, po níž dolétne k cílové planetce, a také ke zvýšení rychlosti o 4 km/s. Během týdne technici v řídícím středisku provedou přesné výpočty nové dráhy sondy a poté znovu zapnou její iontové motory. Po gravitačním manévru bude urychlování sondy pomocí iontových motorů pokračovat. Za jeden rok činnosti sonda zvýší rychlost o 1,25 km/s, přičemž spotřebuje 20 kg pracovní látky.

Během gravitačního manévru sonda prováděla mj. snímkování Země a Měsíce pomocí kamery AMICA (Asteroid Multiband Imaging Camera). Kamera je vybavena několika filtry a pracuje ve vizuálním oboru. Je určena k pořizování detailních snímků povrchu planetky, k pátrání po případném průvodci či prstenci kolem planetky. Bude použita také jako součást navigačního systému.

Muses-c_earth_02.jpg
Připojený snímek Země byl pořízen ze vzdálenosti 295 000 km. V levé a dolní části obrázku je vidět Severní a Jižní Amerika, v pravé a horní části snímku Evropa a Afrika. Během gravitačního manévru sonda prolétla ve výšce 3 725 km nad zemským povrchem.

Sonda byla vypuštěna 9. 5. 2003. K planetce Itokawa dolétne v červnu 2005. Po dobu 5 měsíců bude obíhat kolem planetky a provádět její výzkum. Na základě detailního snímkování budou vybrány tři oblasti, kde sonda uskuteční krátkodobé "přistání" a následný odběr malého množství vzorku horniny z povrchu planetky. Na Zemi přistane v létě 2007. Přistávací pouzdro, nesoucí asi 1 gram vzácného materiálu, se snese na padáku v jižní části Austrálie.

Planetka o rozměrech 700 x 300 m byla objevena před 6 roky.

Zdroj: space.com