Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda k Plutu odstartuje v lednu 2006

Sonda k Plutu odstartuje v lednu 2006

New_Horizons_2.jpg
V laboratořích aplikované fyziky Johns Hopkins University byla v březnu 2005 dokončena montáž první kosmické sondy NASA k planetě Pluto a do oblasti tzv. Kuiperova pásu. Sonda je pojmenována New Horizons Pluto-Kuiper Belt. Diskutuje se také o možnosti vypuštění druhé sondy New Horizons 2 Kuiper Belt s průletem kolem planety Uran.

Start sondy New Horizons Pluto Kuiper Belt se uskuteční z kosmodromu Cape Canaveral pomocí nosné rakety Atlas V 551, doplněné urychlovacím stupněm Star 48B na tuhou pohonnou látku.

Startovní okno pro let k Plutu se otevírá 11. 1. 2006 a trvá do 14. 2. 2006. Jestliže se start uskuteční v průběhu prvních 23 dnů startovního okna, bude sonda zkoumat rovněž planetu Jupiter během gravitačního manévru. K největšímu přiblížení sondy k Jupiteru dojde ve dnech 25. 2. až 2. 3. 2007. Sonda se bude v této fázi letu pohybovat rychlostí 21 km/s. New Horizons prolétne 3krát až 4krát blíže k oblačné vrstvě Jupitera než sonda Cassini, a to ve vzdálenosti 31,7 až 32,4 poloměrů Jupitera. Kolem Pluta sonda prolétne v červenci 2015.

New_Horizons_draha.jpg

V opačném případě sonda zamíří přímo k Plutu (bez průletu kolem Jupitera), přičemž se prodlouží doba letu k této nejvzdálenější planetě. Pokud se start z nějakých důvodů neuskuteční během startovního okna počátkem roku 2006, bude ještě možné sondu vypustit v náhradním termínu ve dnech 2. až 15. 2. 2007. Nebude však možné realizovat gravitační urychlení průletem kolem Jupitera (planeta se bude v době průletu sondy drahou Jupitera nacházet mimo toto "křížení" drah) a průlet kolem Pluta se uskuteční až v roce 2020.

Po průletu kolem Pluta se sonda Pluto-Kuiper Belt stane prvním vyslancem lidstva, který bude mít za úkol studovat zblízka tělesa Kuiperova pásu za drahou planety Neptun. Tato etapa je naplánována na období 2016 až 2020.

Předpokládá se, že sonda New Horizons Pluto-Kuiper Belt prolétne kolem Pluta 14. 7. 2015 ve vzdálenosti 11 095 km rychlostí 13,78 km/s. K Charonu, měsíci planety Pluto, se sonda přiblíží na vzdálenost 26 700 km a bude se pohybovat vzájemnou rychlostí 13,88 km/s.

V současné době NASA zvažuje ještě druhou misi do oblasti Kuiperova pásu, tentokrát se počítá s průletem kolem planety Uran. Start by se mohl uskutečnit na přelomu let 2008/2009. Sonda v ceně 550 miliónů dolarů by prolétla kolem Urana v roce 2014 za pomoci gravitačního manévru při průletu kolem Jupitera a pokračovala by v letu do oblasti Kuiperova pásu.

Kuiperův pás by byl hlavním cílem sondy New Horizons 2 Kuiper Belt. "Planeta Uran se bude nacházet v blízkosti dráhy sondy a my využijeme této návštěvy k výzkumu planety moderními přístroji," říká Alan Stern, hlavní vědecký poradce ze Southwest Research Institute. Naposled Urana zkoumala americká kosmická sonda Voyager 2, která kolem planety prolétla 24. 1. 1986 (samozřejmě nepočítáme-li pozorování pozemními dalekohledy či pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST).

Zdroj: pluto.jhuapl.edu a Spaceflight 5/2005