Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda WIRE připravena ke startu
redakce II Vytisknout článek

Sonda WIRE připravena ke startu

Sonda Wire (Wide-Field Infrared Explorer) z programu malých, levných a úzce specializovaných sond SMEX (SMall EXplorer) je připravena ke startu do vesmíru. Na oběžnou dráhu ji 1. března vynese raketa Pegasus-XL, vypuštěnáz letadla Lockheed L-1011 ve výšce asi 12,2 km. Sonda váží 254 kg a na palubě má 30 cm Cassegrainůvdalekohled. Vědcům by měla pomoci zodpovědět otázky kdy a jak vznikaly galaxie a jak se poté formovaly hvězdy ve vesmíru,zejména pak Slunci podobné hvězdy a v jejich okolí Zemi podobné planety. Sonda Wire bude umístněna ve výšce 540 kmnad zemským povrchem, její oběžná doba bude 90 minut a předpokládaná délka trvání projektu jsou 4 měsíce.
Zdroj: NASA Press Release 99-25 z 23. února .

Kométa C/2017 O1 (ASASSN) v súhvezdí Býk

Na obrázku je zachytená animácia pohybu kométy z 23.9.2017 v čase od 0:25 do 1:55 CEST, je vytvorená z 11 obrázkov exponovaných časom 480 sec. Kométa by sa mala dostať do maxima jasnosti už o necelý mesiac.