Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Stanice ISS má po opravách opět plně funkční chladící systém

Stanice ISS má po opravách opět plně funkční chladící systém

Stanice ISS. Autor: NASA
Stanice ISS.
V neděli 1. srpna selhalo jedno ze dvou čerpadel chladícího systému Mezinárodní kosmické stanice, což z provozu vyřadilo celou jednu polovinu chladící kapacity orbitálního komplexu. Byly tím trochu zasaženy aktivity posádky, především provádění vědeckých výzkumů. Astronauti ale měli větší problém: bylo nutné čerpadlo co nejrychleji vyměnit, protože kdyby selhalo i to druhé, situace by byla kritická. Před členy posádky Douglasem Wheelockem a Tracy Caldwell-Dysonovou (oba z USA) stál opravdu složitý úkol, jaký má v historii stanice jen velmi malou konkurenci. Vše ale zdá se dopadlo dobře a personál na Zemi i ve vesmíru si může oddechnout.

Stanice ISS je chlazena celkem dvěma externími i interními smyčkami hadic, kterými proudí tekutý čpavek a odnáší s sebou teplo, generované elektrickými přístroji. To je dopraveno do velkých panelů, zvaných radiátory, odkud je uvolněno do vesmíru. Každá ze dvou smyček (A, B) má vlastní čerpadlo PM (Pump Module) a nádrž se čpavkem ATA (Ammonia Tank Assembly), k tlakování potrubí se využívá plynný dusík. V neděli 1. srpna však elektrický zkrat vyřadil z provozu čerpadlo smyčky A, která musela být odstavena (viz článek).

Douglas Wheelock a Tracy Caldwell-Dysonová
Posádka stanice, probuzená alarmy, se rychle s pomocí řídícího střediska zorientovala v situaci a nainstalovala v prostorách komplexu několik spojovacích hadiček, kterými přepojila důležité přístroje na chladící smyčku B (například přístroje pro uchování životních podmínek, tělocvičné nářadí nebo důležité vědecké vybavení). Stanice díky tomu fungovala v následujícím období stabilně, byť v trochu omezeném režimu. Postihnuty byly především evropská laboratoř Columbus a japonská laboratoř Kibo. V Kibu se přitom nachází chladící box se vzorky např. krve nebo moči, které museli astronauti narychlo přesunout do jiného boxu v americké laboratoři Destiny, 8hodinová lhůta, která nesmí být během rozmražení vzorků překročena, byla naštěstí dodržena. Bylo ovšem potřeba co nejrychleji vyměnit vadné čerpadlo a znova nastolit normální režim. Na externích úložných plochách stanice se nacházely čtyři náhradní jednotky PM, NASA zvolila tu nejstarší, protože byla pro astronauty prostorově nejdosažitelnější. Na stanici ji dopravil raketoplán Discovery v červenci 2006.

Dlouhodobé posádky ISS se mohou setkat se 14 různými typy kosmických výstupů za účelem odstranění vážné poruchy a toto byl jeden z nich, který si astronauti před misí vyzkoušeli. Dvojice Wheelock-Dysonová se navíc v době selhání čerpadla připravovala na výstup za účelem modernizačních prací a tak výměna čerpadla připadla na ně.

V plánu byly celkem dva výstupy, při kterých měl být úkol splněn. Na začátku ani nebylo jisté, zda bude moci s přenášením 350kilogramového čerpadla pomoci staniční robotická paže, kterou porucha smyčky A připravila o polovinu přísunu elektrické energie. Ten ale byl obnoven a robotická paže se pustila do práce spolu s Wheelockem a Dysonovou. První výstup se uskutečnil v sobotu 7. srpna a jeho cílem bylo odstranit staré čerpadlo a vyměnit jej za nové. Astronauti se ale během tohoto výstupu potýkali s vážnými problémy s jednou z přípojek, vedoucích čpavek do čerpadla. Wheelockovi dalo mnoho práce tento zaseknutý konektor uvolnit a když se to konečně podařilo, začal z něj mohutně tryskat čpavek, což si vyžádalo opětovné připojení hadice, což nebylo vůbec jednoduché kvůli zamrzlým zbytkům čpavku. Dvojice se dostala do značného skluzu a nestihla odinstalovat staré čerpadlo, natož připravit nové, jak bylo původně v plánu. Navíc jim mnoho času zabraly dekontaminační procedury před návratem do stanice, protože přišli do kontaktu se čpavkem. Vycházka trvala celkem 8 hodin a 3 minuty a stala se vůbec nejdelší kdy vykonanou jakoukoliv posádkou ISS.

Wheelock přemisťuje vadné PM
Výsledek prvního výstupu jistě ubral na optimismu manažerům a technikům v Houstonu, kteří pracovali od poruchy čerpadla dnem i nocí na plánování kosmických výstupů. Ve vodní nádrži v Johnsonově kosmickém středisku v Houstonu se střídali astronauté, kteří zde zkoušeli jednotlivé procedury, vymyšlené manažery a techniky, v praxi. Říká se, že připravit výstup z výše zmíněné "velké čtrnáctky" zabere asi dva týdny. Zde byly, s využitím toho, že Wheelock a Dysonová se předtím připravovali na jiný výstup, vycházky připraveny v rekordním čase. Experti poté všechny podrobné plány poslali "nahoru" Wheelockovi a Dysonové, kteří si je spolu s řídícím střediskem řádně prošli. Wheelock v souvislosti s přípravou na svém twitteru citoval Abrahama Lincolna: "Kdybych měl šest hodin na to, abych porazil strom, čtyři hodiny bych strávil broušením sekyry."

Druhý výstup astronauté zahájili ve středu 11. srpna, jistě se smíšenými pocity. Prvním úkolem bylo vyřešit únik čpavku z neposlušného konektoru na starém čerpadle, protože ho bylo samozřejmě potřeba odpojit. NASA přišla s improvizací, konkrétně se snížením tlaku v potrubí a s izolací konektoru od čpavku uzavřením několika ventilů. Nápad zafungoval skvěle a Wheelock, s použitím mírné síly, konektor odpojil a únik čpavku nepozoroval. Řídícím střediskem se rozléhal mohutný aplaus.

S dalšími úkoly již poté nebyl problém. Dvojice odstranila z povrchu stanice staré čerpadlo a uklidila ho stranou. Poté připravila k instalaci náhradu. Více se do druhé vycházky nevešlo.

Wheelock salutuje veliteli stanice před zahájením výstupu
Třetí výstup se odehrál v pondělí 16. srpna a probíhal stejně hladce, jako druhý. Wheelock a Dysonová s pomocí robotické paže vyzvednuli z platformy s náhradními díly nové čerpadlo PM (které strávilo v drsném prostředí vesmíru 4 roky) a nainstalovali jej na segment S1, kde bylo předtím porouchané čerpadlo. Vzápětí přišla dobrá zpráva z Houstonu: nové čerpadlo šlape jako hodinky! Astronauti ukončili úspěšný výstup po 7 hodinách a 20 minutách. Chladící smyčka A byla poprvé po poruše uvedena do provozu v úterý 17. srpna v 15:45 SELČ.

V úterý však bylo nové čerpadlo opět na chvíli vypnuto a poté i ve středu a ve čtvrtek, protože bylo třeba odinstalovat spojky v interiéru stanice, které přepojovaly některé přístroje na chlazení smyčkou B. Stanice počínaje dneškem (čtvrtkem 19. srpna) opět funguje v plném režimu s plně funkčním chladícím systémem poté, co Douglas Wheelock odpojil spojku, vedoucí do ruského segmentu stanice.

A na závěr malá poznámka: Tracy Caldwell-Dysonová, která spolu s Douglasem Wheelockem absolvovala všechny tři ambiciózní výstupy, oslavila 14. srpna na oběžné dráze své 41. narozeniny.