Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Střídání posádek ISS

Střídání posádek ISS

iss-crew-10-chiao-sharipov-bg.jpg
Desátá posádka mezinárodní kosmické stanice (ISS) má odstartovat z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu už zítra, 13.října v 18:06 UT ke svému šestiměsíčnímu pobytu na palubě kosmické stanice.

Hlavním cílem této mise, kromě dlouhodobého pobytu vyplněného prováděním nejrůznějších vědeckých experimentů, je také dvojí opuštění kosmické stanice, přistání dvou bezpilotních zásobovacích lodí Progres a hlavně přílet prvního raketoplánu od doby havárie raketoplánu Columbia.

Velitelem 10. expedice je americký astronaut Leroy Chiao (44), který bude také vykonávat roli vědeckého důstojníka NASA. Ruský kosmonaut Saližan Šakirovič Šaripov (40) má také dva úkoly. Bude leteckým mechanikem mise a velitelem Sojuzu při příletu nové posádky. Chiao a Šaripov jsou čtvrtou dvoučlennou posádkou ISS.

S oběma astronauty při tomto letu poletí k ISS také podplukovník ruského vojenského letectva, kosmonaut Jurij Georgievič Šargin (44) při svém prvním letu do vesmíru. Na ISS stráví osm dnů a vrátí se zpět na Zemi s 9. posádkou odpoledne 23.října.

Chiao má doktorát z chemických technologií na Kalifornské univerzitě v Santa Barbaře. Pracoval v leteckém výzkumu a do týmu astronautů vstoupil v roce 1990. Je veteránem tří letů raketoplánu.

Šaripov je plukovníkem ruského vojenského letectva, bývalý bojový pilot a pilotní instruktor. Do týmu kosmonautů byl vybrán v roce 1990. Do vesmíru letěl poprvé na palubě raketoplánu Endeavour v roce 1998 při misi STS- 89, ke stanici Mir.

Posádka opustí kosmickou loď, poprvé v lednu a podruhé v březnu 2005, aby pokračovali v doplnění vnějšího vybavení stanice kompletní instalací sdělovacích zařízení na servisní jednotce Zvezda aby ISS byla připravena na přílet evropské bezpilotní zásobovací lodě ATV na sklonku roku 2005. Toto kosmické plavidlo může nést až 2,5 krát více nákladu než Progres. Při pobyti mimo stanici (EVA) budou mít oba na sobě ruský skafandr Orlan a použijí ruský vzduchový uzávěr Pirs.

Chiao se Šaripovem také uvítají raketoplán Discovery při letu STS- 114. Discovery mimo jiné poveze víceúčelový logistický modul (MPLM) a odveze nepotřebné staniční vybavení a odpadky. Astronauti mu přibalí věci, které se na stanici nahromadily od zrušení raketoplánových letů. Toto nepotřebné vybavení určené pro návrat na Zemi povezou jak STS- 114, tak i další let STS- 121.

Vědecké experimenty však budou pokračovat dále a to se zařízeními a vzorky které již na kosmické stanici jsou. Výzkumný program expedice 10 bude flexibilní. Některé experimenty se obejdou bez stálé obsluhy posádkou, Jiné jsou navrženy tak, aby fungovaly zcela automaticky.Další nákladní loď by měla k ISS přiletět koncem prosince, další pak v březnu příštího roku.

Chiao a Šaripov budou také pracovat se staniční robotickou rukou Canadarm2. Jejich aktivity se soustředí se na pozorování vnějšku stanice a trénink zacházení se zařízením.

Zdroj: SpaceDaily

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.