Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Tom a Jerry budou měřit gravitační pole Země
Pavel Koten Vytisknout článek

Tom a Jerry budou měřit gravitační pole Země

Dvojice družic projektu GRACE přezdívaných Tom a Jerry odstartovala na oběžnou dráhu na palubě rakety Rockot z kosmodromu Plesetsk v severní části Ruska. Dvoustupňová přestavěná mezikontinentální balistická raketa vynesla obě družice na dráhu s výškou 480 kilometrů nad Zemí. Družice se budou pohybovat po této dráze s odstupem 220 km a jejich úkolem je měřit nepatrné změny gravitačního pole Země souvisejících s přesuny hmoty v jejím tělese. Každých 30 dnů vznikne aktuální celosvětová mapa gravitačního pole, která by podle předpokladů měla být 100 až 1000 krát přesnější než mapy současné. Mikrovlnný měřící systém bude měřit vzdálenost obou družic s přesností 10 mikrometrů a to společně s přesným určováním polohy družic pomocí systému GPS umožní dosáhnout požadovaných výsledků. Projekt GRACE je výsledkem spolupráce americké NASA (97 miliónů dolarů) a německé DLR (30 miliónů dolarů).
Zdroj: Spaceflight Now ze 17. března.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem