Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Úspěšné přenosy dat z Marsu v mezinárodním provedení

Úspěšné přenosy dat z Marsu v mezinárodním provedení

MER-MEXfig1.jpg
Mars Express, sonda evropské vesmírné agentury, poprvé přenášela k Zemi obrazová data jednoho z marsovských roverů NASA. Jednalo se o součást souboru zkoušek a testů možností meziplanetárního síťového propojení. Tato zkouška připraví cestu budoucím misím u Marsu, jak využít vzájemného propojení meziplanetární přenosové schopnosti zařízení ESA a NASA. Obě agentury naplánovaly tyto ukázky jako demonstraci svého úsilí o spolupráci na vesmírném výzkumu.

Ve středu 4.srpna, když Mars Express přelétal nad oblastí ve které působí sonda Opportunity, tato jí úspěšně předala data, která předtím nashromáždila. Data, včetně 15 snímků z devíti kamer sondy, byla přenesena do evropského operačního centra v Darmstadtu a ihned předána k dalšímu zpracování výzkumnému týmu NASA, se sídlem v JPL v Pasadeně.

MER-MEXfig2.jpg
Většina dat produkovaných oběma terénními vozidly, od té doby, co v lednu přistály na Marsu, byla k Zemi přenášena pomocí orbitálních sond NASA - Mars Odyssey a Mars Global Surveyor. Přenosová kompatibilita mezi evropskou sondou Mars Express a americkými sondami na povrchu planety byla sice vyzkoušena už v únoru, ale teprve teď se jednalo o skutečný přenos "ostrých" obrazových dat. Za zhruba šest minut bylo přeneseno 42,6 megabitů. Byl tak ustaven nový, mezinárodní rekord v rychlosti přenosu dat od jiné planety. V době přenosu byl Mars Express 1400 kilometrů nad marťanským povrchem.

Úspěch této ukázky je výsledkem dlouholeté přípravy vycházející z toho, že obě zařízení, jak Mars Express, tak i sondy Spirit a Opportunity používají stejný komunikační protokol. Tento protokol, nazvaný Proximity- 1, byl vyvinut Mezinárodním poradním výborem pro vesmírné datové systémy. Inženýři obou agentur naplánovali zopakovat tuto ukázku mezinárodní spolupráce znovu na 10. srpna, s dalším souborem obrazů a dat ze sondy Opportunity.

Vedoucí pracovníci projektu spolupráce mezi NASA a ESA u Marsu vyjádřili uspokojení nad tím, jak úspěšně zatím zkoušky komunikace probíhají a vyjádřili přesvědčení, že mezinárodní spolupráce na tomto poli bude v budoucnu pro výzkum Marsu ještě daleko důležitější.

Navíc, Mars Express ověřuje ještě dva další pracovní režimy mezi ní a sondami Spirit a Opportunity z větších vzdáleností než tomu bylo doposud. Mars Express 3. a 6.srpna, úspěšně naslouchal sondě Spirit, ze vzdálenosti 6.000 kilometrů nad povrchem. Byla tak testována schopnost orbitální sondy lokalizovat další přístroje na Marsu během kritických událostí, jako např. při sestupu k planetárnímu povrchu nebo pro orbitální setkávací manévry.

Závěr současných zkoušek a ukázek je naplánován na 13. srpna, kdy bude opět s Opportunity vyzkoušen mód pro získávání navigačních informací z Dopplerova posunu rádiového signálu.

Podle: ESA News

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.