Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Úspěšné přenosy dat z Marsu v mezinárodním provedení

Úspěšné přenosy dat z Marsu v mezinárodním provedení

MER-MEXfig1.jpg
Mars Express, sonda evropské vesmírné agentury, poprvé přenášela k Zemi obrazová data jednoho z marsovských roverů NASA. Jednalo se o součást souboru zkoušek a testů možností meziplanetárního síťového propojení. Tato zkouška připraví cestu budoucím misím u Marsu, jak využít vzájemného propojení meziplanetární přenosové schopnosti zařízení ESA a NASA. Obě agentury naplánovaly tyto ukázky jako demonstraci svého úsilí o spolupráci na vesmírném výzkumu.

Ve středu 4.srpna, když Mars Express přelétal nad oblastí ve které působí sonda Opportunity, tato jí úspěšně předala data, která předtím nashromáždila. Data, včetně 15 snímků z devíti kamer sondy, byla přenesena do evropského operačního centra v Darmstadtu a ihned předána k dalšímu zpracování výzkumnému týmu NASA, se sídlem v JPL v Pasadeně.

MER-MEXfig2.jpg
Většina dat produkovaných oběma terénními vozidly, od té doby, co v lednu přistály na Marsu, byla k Zemi přenášena pomocí orbitálních sond NASA - Mars Odyssey a Mars Global Surveyor. Přenosová kompatibilita mezi evropskou sondou Mars Express a americkými sondami na povrchu planety byla sice vyzkoušena už v únoru, ale teprve teď se jednalo o skutečný přenos "ostrých" obrazových dat. Za zhruba šest minut bylo přeneseno 42,6 megabitů. Byl tak ustaven nový, mezinárodní rekord v rychlosti přenosu dat od jiné planety. V době přenosu byl Mars Express 1400 kilometrů nad marťanským povrchem.

Úspěch této ukázky je výsledkem dlouholeté přípravy vycházející z toho, že obě zařízení, jak Mars Express, tak i sondy Spirit a Opportunity používají stejný komunikační protokol. Tento protokol, nazvaný Proximity- 1, byl vyvinut Mezinárodním poradním výborem pro vesmírné datové systémy. Inženýři obou agentur naplánovali zopakovat tuto ukázku mezinárodní spolupráce znovu na 10. srpna, s dalším souborem obrazů a dat ze sondy Opportunity.

Vedoucí pracovníci projektu spolupráce mezi NASA a ESA u Marsu vyjádřili uspokojení nad tím, jak úspěšně zatím zkoušky komunikace probíhají a vyjádřili přesvědčení, že mezinárodní spolupráce na tomto poli bude v budoucnu pro výzkum Marsu ještě daleko důležitější.

Navíc, Mars Express ověřuje ještě dva další pracovní režimy mezi ní a sondami Spirit a Opportunity z větších vzdáleností než tomu bylo doposud. Mars Express 3. a 6.srpna, úspěšně naslouchal sondě Spirit, ze vzdálenosti 6.000 kilometrů nad povrchem. Byla tak testována schopnost orbitální sondy lokalizovat další přístroje na Marsu během kritických událostí, jako např. při sestupu k planetárnímu povrchu nebo pro orbitální setkávací manévry.

Závěr současných zkoušek a ukázek je naplánován na 13. srpna, kdy bude opět s Opportunity vyzkoušen mód pro získávání navigačních informací z Dopplerova posunu rádiového signálu.

Podle: ESA News

Přehled událostí na obloze od 23. 1. do 29. 1. 2017. Měsíc bude kolem novu, uvidíme jej jako extrémní večerní srpek už v sobotu 28. 1.? Večer nás upoutá až dlouho do tmy zářící planeta Venuše a kousek vedle ní i slabší Mars na jihozápadě. V druhé polovině noci a hlavně ráno je pěkně viditelný Jupiter. Ráno už se dá pozorovat i Saturn. Aktivita Slunce se krátkodobě zvýšila. Na večerní obloze pomalu zjasňuje Enckeho kometa. Planetka Vesta byla v opozici. Z poněkud chudšího přehledu událostí z kosmonautiky připomínáme start Atlasu V a zajímavý problém selhávajících atomových hodin na družicích Galileo.

Zimní část mléčné dráhy ve Voticích