Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Vánoce na palubě Mezinárodní kosmické stanice
Vít Straka Vytisknout článek

Vánoce na palubě Mezinárodní kosmické stanice

Magnusová a Fincke při natáčení vánočního pozdravu lidem na Zemi
Vánoce členů posádky Mezinárodní kosmické stanice byly především ve znamení kosmické vycházky, uskutečněné v noci na 23. prosince. Ale nezůstalo jen u toho, astronauti si pochutnali na tradičním vánočním cukroví, rozbalili si dárky přivezené na stanici na konci listopadu ruským Progressem a užili si den volna.

Posádku stanice v současné době tvoří členové Expedice 18, velitel Edward Fincke a letoví inženýři Jurij Lonchakov a Sandra Magnusová. Ani jeden z nich zde není poprvé, Fincke byl od dubna do října 2004 členem 9. základní posádky, Lonchakov je zde dokonce potřetí (v dubnu 2001 strávil na stanici týden při misi raketoplánu Endeavour STS-100 a na podzim 2002 8 dní jako člen posádky Sojuzu TMA-1), Magnusová se sem podívala v říjnu 2002 v raketoplánu Atlantis STS-112.

Předvánoční klid na palubě ISS rozhodně nevládl. Probíhaly přípravy na kosmickou vycházku, které se účastnili Lonchakov a Fincke. Začala 23. prosince v 1:51 SEČ a trvala 5 hodin a 38 minut. Hlavním cílem bylo instalovat zvenčí na modul Pirs sondu zvanou Langmuir, která bude měřit okolo ruského segmentu ISS elektromagnetické pole. To je totiž podle ruských odborníků hlavním podezřelým v případě selhání pyrotechnických šroubů na lodích Sojuz, sloužících k oddělení návratového modulu od pomocné sekce. Selhání těchto šroubů mělo za následek nebezpečné balistické sestupy lodí Sojuz TMA-10 a 11. Kromě této sondy spacewalkeři instalovali nebo odstraňovali a odnášeli vědecké a experimentální přístroje z povrchu stanice.

Magnusová a balení cibule
V dalších dnech se astronauti věnovali přípravě skafandrů k uskladnění, uklízení vybavení atd. Tyto činnosti byly přerušeny ve čtvrtek 25. 12., kdy měla posádka Mezinárodní kosmické stanice vánoční volno. A Vánoce pro ně neznamenaly jen ten volný den. Rozbalily si dárky od rodiny a přátel, doručené na stanici 30. listopadu ruskou zásobovací lodí Progress M-01M a na neodmyslitelné vánoční cukroví také jen nevzpomínali. Ve "spíži" měli spoustu druhů, vedle tradičních vánočních sušenek také oříšky v čokoládě, skořicové cukroví, linecké nebo máslové sušenky. Aby nezůstali jen u sladkostí, jejich jídelníček zahrnoval uzenou krůtu nebo bramborovou kaši, k pití si mohli nabídnout krevetový koktejl. Samozřejmě, že jídlo musí být upraveno tak, aby vydrželo dlouho poživatelné v pokojové teplotě (např. vysušeno při velmi nízké teplotě). S ledničkou nebo mrazákem se ve vesmíru počítat nedá, v případě výpadku elektrického proudu by se zásoby zkazily.

Zdroje

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.