Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Vesmírné technologie

Vesmírné technologie

Technologie vyvíjené v rámci vesmírného programu ESA jsou postupně uváděny do praktického života na Zemi. Příklady mohou být navigační zařízení pro slepce, nebo chlazení pro posádky rallye Paříž-Dakar. Posledně jmenovaný příklad sice není aplikace v běžném životě, ale jedná se o test technologií, které se mohou v budoucnu prosadit v běžné výrobě.

Navigační zařízení

Pod patronací ESA se bude brzy testováno navigační zařízení pro slepce. Malé příruční zařízení integruje nové navigační technologie EGNOS a SISNET - zjednodušeně řečeno jde o korekci signálu GPS a přenos tohoto signálu přes internet.

Použití systému GPS k navigaci chodců ve městě je poměrně těžké. Pokud je dostupných pouze několik satelitů systém GPS 9například v ulicích města), je přesnost systému okolo 30-40 metrů, což je pro přesnou navigaci po městě nepoužitelné. Systém EGNOS zpřesní určení polohy na několik metrů.

Družice EGNOS na nízké oběžné dráze vysílají korekční signál, díky němuž může příjemce opravit chybný GPS signál. Uvnitř města budete mít spíše v přímém dohledu satelit GPS než EGNOS. Kvůli tomu byl vyvinut doplňkový systém SISNET, který v reálném čase vysílá korekční signály EGNOS přes internet.

GMV je název upraveného zařízení TORMES, které díky klávesnici s braillovým písmem hlasovým výstupem umožňuje komunikaci s uživatelem. GMV přijímá EGNOS signály pomocí bezdrátového připojení k internetu. Díky připojení k internetu může uživatel oznámit, že se ztratil nebo se mu stala nějaká nehoda.

V budoucnu bude možné využívat systému Galileo. Jedná se o soustavu 30 satelitů propojených se sítí pozemních stanic umožní nezávislé určení polohy s metrovou přesností. Systém Galileo je jedním z projektů ESA.

Chlazení na Dakaru

Bez chlazení se na dakarské rallye neobejdete. Chladicí technologie vyvinuté ESA pro chlazení motoru Vulcan raket Ariane 4 a 5 budou v letošním roce pomáhat jednomu týmu. V saharské poušti dosahují teploty až 58 stupňů Celsia. Tým Pescarola bude využívat několik techologií vyvinutých ESA. Veterán rallye Pescarolo řídí upravený 255-HP Nissan V6 Terrano s logem ESA.

Okolo výfuku má upravený Nissan speciální tepelný štít. Štít snižuje teplotu výfuku na 100 stupňů Celsia, bez něj může teplota výfuku dosáhnout až 800 stupňů. Navíc je výrazně snížena teplota v kabině, což zvyšuje komfort posádky, která se tolik neunaví.

Italská společnost Grado Zero Espace poskytla chladicí systém pro řidičovu helmu. Chladicí systém využívá Peltierových článků, které odvádějí teplo z vnitřní části helmy do speciální "nádrže" kde je teplo vyzářeno do okolí. Použité Peltierovy články jsou silné pouze několik milimetrů. Tato technologie již byla použita Španělskou společností NTE k výrobě oblečení s regulovanou teplotou a společností Grado Zero Espace k výrobě speciálního chlazeného obleku pro tým F1 McLaren.

Kosmické technolgie skrývá i jídlo a pití. Pití bude podáváno v nových chladicích obalech. Chlazení je založeno na odpařování vody. Kde je skryt kosmický výzkum? Díky pokročilým numerickým simulacím, které byly odvozeny v rámci přípravy satelitů byly odvozeny přesné vlastnosti tohoto fyzikálního jevu.

Jídlo servírované ve vesmíru musí splňovat mnoho norem. Francouzská kosmická agentura pomáhala vyvinout menu, které splní všechny požadavky a navíc bude dobré. Dodávky jídla pro Rallye Dakar 2003 se snaží dokázat, že je možné dosáhnout vysoké úrovně jídla i v těžkých podmínkách.

Je vidět, že použití kosmických výzkumů pro praktické použití na Zemi není přímočaré. Je třeba vše otestovat a vyzkoušet v pozemských podmínkách. Extrémní soutěže jako Rallye Dakar či závod Le Mans umožňují testovat mnoho technologií, které se později dostanou do běžného používání.

Zdroj: ESA: Navigační zařízení pro slepce, ESA: Chlazení na Dakaru




O autorovi

Karel Mokrý

Karel Mokrý

Narodil se v roce 1977 v Chrudimi. K astronomii ho přivedl návod na stavbu jednoduchého dalekohledu v časopise ABC, později se věnoval pozorování proměnných hvězd. Od roku 2001 se aktivně podílí na technické správě a tvorbě obsahu astro.cz. V letech 2001 - 2010 byl rovněž členem Výkonného výboru ČAS. V roce 2005 stál u zrodu prestižní české fotografické soutěže ČAM, v níž je rovněž až do současnosti porotcem.



30. vesmírný týden 2018

30. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 23. 7. do 29. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku a nastane dlouhé úplné zatmění. Mars bude v opozici se Sluncem. Večer je vidět Venuše, Jupiter a Saturn. Ráno je vidět také Neptun a Uran. Očekáváme dva starty s celkem 14 družicemi v jednom dni, respektive během čtvrt hodiny. Před 45 lety odstartovala v lodi Apollo na palubu orbitální stanice Skylab poslední dlouhodobá posádka.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

NGC4725

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2018 obdržel snímek „NGC 4725“, jehož autorem je Dušan Šulc   NGC 4725. Popravdě, co takový název komu z nezasvěcených řekne … Asi mnoho ne. Ovšem astronomové, zejména ti noční, si po vyslovení tohoto názvu začnou libovat. A možná

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

Noc v Horách

Tahle fotka vznikala dost zajímavě. Nemohl jsem najít žádnou kompozici, a nebylo moc času kvůli měsící co vycházel relativně brzo. Nakonec mě napadlo tohle panorama. Začal jsem oblohou, (6 snímků na Star Adventurer montáži asi 3 metry pod vrcholem který blokoval poryvy větru). Po nafocení oblohy jsem vylezl na nejvyšší bod, sundal montáž, nasadil kulovou hlavu a začal hledat správně popředí. Našel jsem toto - viz. fotka - a začal snímat. Bohužel jsem úplně zapomněl na měsíc, a ten vylezl nad skalní útvary kus ode mě krásně akorát na předposlední fotku popředí (7 fotek) Nezbývalo nic jiného než začít znova s měsíčním světlem. Když se na to dívám s časovým odstupem, ani mi to měsíční světlo tak nevadí - alespoň se zvýraznila skála uprostřed fotky, na které se marně se svou čelovkou a bundou černou jak noc snažím vyniknout. Při focení popředí byla již mléčná dráha posunutá asi o vzdálenost osvětlené části prostředního kamene, nicméně oblohu jsem se spodkem srovnal podle siluet hor na panorama s montáží. Výšlap to byl docela těžký, i pár divokých prasat s krávami jsem potkal, takže jsem opravdu rád že něco vyšlo. Původně jsem myslel že tu i přespím, nicméně byla taková zima, že jsem se po hodině snahy usnout rozhodl vstát a jít zpátky dolů. (ne, neměl jsem spacák :) ).

Další informace »