Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Výstup do volného kosmického prostoru za 15 miliónů dolarů

Výstup do volného kosmického prostoru za 15 miliónů dolarů

iss011e11958.jpg
Kosmický turista, který se vydá na palubu Mezinárodní kosmické stanice ISS, si bude moci připlatit za další službu, která doposud byla pouze doménou profesionálních kosmonautů. Budou moci absolvovat ve skafandru výstup mimo palubu stanice - do volného kosmického prostoru.

Společnost Space Adventures, která se zaměřila na organizování turistických výletů na oběžnou dráhu informovala, že zájemci budou moci absolvovat "kosmickou vycházku" za zvláštní příplatek v hodnotě 15 miliónů dolarů k ceně, kterou doposud kosmičtí turisté platili (2001 Dennis Tito, 2002 Mark Shuttleworth, 2005 Gregory Olsen).

Předpokládá se, že za tuto finanční částku bude moci kosmický turista po dobu 1,5 hodiny pozorovat zemský povrch z oběžné dráhy, přičemž se bude nacházet mimo palubu kosmické stanice. "Jedna a půl hodiny je přibližně doba, za kterou kosmická stanice vykoná jeden oblet kolem Země. Turisté si tak mohou prohlédnou Zemi kolem dokola," říká Erik Anderson, šéf společnosti Space Adventure. "Během výstupu budou pozorovat jak denní, tak i noční polokouli, přičemž zemský povrch spatří v celé jeho kráse a velkoleposti." Podle vyjádření Andersona již existují zájemci o tuto novou možnost při turistickém kosmickém letu.

Aby bylo možné pro kosmického turistu zajistit uskutečnění výstupu do volného kosmického prostoru, bude nutné prodloužit dobu kosmického letu z dosavadních 10 dnů na 16 až 18 dnů. Před startem musí účastník takového kosmického letu absolvovat dodatečný trénink v trvání 190 hodin. Zájemce o výstup mimo palubu stanice musí mimo jiné zvládnout "záludnosti" pobytu ve skafandru a pohybu mimo kosmickou stanici.

Alexej Krasnov, představitel Ruské kosmické agentury, která se podílí na přípravě kosmických turistů, prohlásil, že rozhodnutí o uskutečnění výstupu mimo palubu kosmické stanice ISS bude přijato po pečlivé úvaze. V tomto případě ani zaplacených 15 miliónů dolarů negarantuje uskutečnění kosmické vycházky.

"Pokud vše půjde podle plánu, pak můžeme kosmickou vycházku realizovat," říká Krasnov. "Jestliže však zjistíme nějaké problémy, které by mohly způsobit újmu posádce či dokonce platícímu účastníku kosmického letu, žádný výstup nebude." Není vyloučeno, že první kosmický turista může absolvovat výstup ve skafandru mimo palubu kosmické stanice již v období 2007-2008.

Následujícím krokem, který je připravena společnost Space Adventures ve spolupráci s Ruskou kosmickou agenturou realizovat, je oblet Měsíce v kosmické lodi Sojuz. Předpokládá se, že "letenka" na cestu kolem Měsíce bude stát kolem 100 miliónů dolarů.

Zdroj: spacenews.ru a www.gotoorbit

Airglow

NIkon d750 + Samyang 24 na Star Adventurer montáži. Panorama na oblohu je ze 6 single shotů 30 sekund, spodek 50 sekund, nasvětlen polskými městy.