Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Zahájena stavba soukromého kosmodromu

Zahájena stavba soukromého kosmodromu

Prostorová studie kosmodromu
V kamenité poušti Nového Mexika, asi 80 kilometrů severně od města Las Cruces, začala 20. června 2009 výstavba prvního soukromého kosmodromu, odkud budou do vesmíru startovat vesmírní turisté. V plánech je zahrnuto vše potřebné pro návštěvníky, ze kterých se zde stanou astronauté, dále technické zázemí, hangáry a samozřejmě přistávací dráha s úctyhodnou délkou tři kilometry.

Velmi zajímavě je pojata odletová hala, která svým tvarem připomíná obrovského rejnoka a je dílem architektonické kanceláře Foster and Partners. Pokud se nevyskytnou žádné problémy, bude celý komplex dokončen za rok a půl, tj. do konce roku 2010. Poté už budou moci odtud startovat do kosmu letouny společnosti Virgin Galactic, kterou založil miliardář Richard Branson. Na stavbě se podílela částkou bezmála 200 miliónů dolarů i vláda Nového Mexika, která doufá, že se díky novému kosmodromu podstatně zvýší turistický ruch v regionu.

Lety za hranici vesmíru budou probíhat ve dvou fázích. Samotné vesmírné plavidlo s názvem Space Ship Two (SS2 - česky Vesmírná loď dvě) bude ze země startovat v závěsu pod jiným letounem. Ten se jmenuje White Knight Two (WK2 - Bílý rytíř dvě) a bude vynášet SS2 do výšky více než 15 km. Tam se oba letouny oddělí, WK2 se vrátí na letiště a SS2 bude chvíli padat volným pádem. Jakmile nabere dostatečnou rychlost, piloti zažehnou motor a namíří si to přímo nahoru. Zanedlouho letoun překoná magickou hranici vesmíru - 100 km nad zemským povrchem. Pak dojde k vypnutí motoru a cestující si budou moci několik minut užívat stav beztíže a přitom se kochat pohledem na naši Zemi i hvězdy v jejím okolí. Po nějaké době se opět projeví zemská přitažlivost a letoun pomalu, ale jistě začne klesat. Piloti přejdou do klouzavého letu a přistanou podobně jako současné raketoplány Space Shuttle.

A na kolik takový výlet "za hranice všedních dnů" přijde? Jedna letenka stojí 200 000 dolarů, tj. v přepočtu asi 3,7 miliónu korun. Tuto částku má již zaplaceno více než 200 budoucích astronautů a několik desítek tisíc lidí je zaregistrováno jako další zájemci.