Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Zásoby dopraveny, výměna posádky zpozděna
Pavel Koten Vytisknout článek

Zásoby dopraveny, výměna posádky zpozděna

Ruská nákladní loď Progress, v pořadí sedmá určená pro Mezinárodní kosmickou stanici (ISS), odstartovala z kosmodromu Bajkonur v pátek a a po třech dnech letu se bez problémů k ní připojila. Pro posádku stanice přivezla nové zásoby - různé vybavení, palivo, jídlo a další věci. O několik dnů dříve se od stanice odpojila předchozí loď a ještě než řízeně zanikla v atmosféře, vypustila na oběžnou dráhu malou rusko-australskou družici Kolibřík. Zároveň bylo oznámeno, že start raketoplánu Endeavour, původně plánovaný na 6. května, bude asi tři o týdny odložen. Současné posádce se o tuto dobu prodlouží pobyt na ISS, protože raketoplán má mj. přivést jejich následovníky. Důvodem zpoždění je výměna části manipulátoru Canadarm2 na ISS. Ta byla do programu výpravy přidána dodatečně. Tři týdny budou věnovány tréninku výměny této části posádkou. Místo původních dvou výstupů do volného prostoru se uskuteční tři. Výprava raketoplánu bude prodloužena z 11 na 12 dnů.
Zdroj: Spaceflight Now

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.