Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam: online přenos startu kosmické lodi Sojuz TMA-18

Záznam: online přenos startu kosmické lodi Sojuz TMA-18

Start Expedice 23
Z kosmodromu Bajkonur 2. dubna odstartovala nosná raketa Sojuz se stejnojmennou lodí, která nesla tři kosmonauty a po vynesení na oběžnou dráhu zamířila k Mezinárodní kosmické stanici, kde její posádka stráví půl roku. Přenos zde začal v 5:30, start se uskutečnil v 6:04.

Čtěte také: Článek o posádce

6:29 V éteru je naprosté ticho, let Sojuzu ale i přes problémy se spojením probíhá podle plánu. Tímto končíme náš přenos a děkujeme za pozornost.

6:25 Dostáváme živé záběry z kabiny lodi, spojení s kosmonauty je však velmi nekvalitní, chvílemi se ztrácí úplně.

6:21 Kosmickou loď čekají dnes a zítra korekční zážehy motorů, které postupně vyrovnají její rychlost se stanicí ISS. K té Sojuz dorazí v neděli ráno, zhruba 48 hodin po startu.

cabin.jpg
Sojuz je po oddělení od nosné rakety na výchozí oběžné dráze ve výšce 230x190 kilometrů.

6:16 Zřejmé komunikační výpadky mezi Sojuzem a řídícím střediskem pokračují. Kromě toho je vše v pořádku, let probíhá dle plánu.

6:13 Devět minut od startu, třetí stupeň rakety byl vypnut a loď s posádkou se od něj oddělila. Třetí stupeň provede úhybný manévr a loď vyklopí své komunikační antény a solární panely.

6:12 NASA TV ukazuje živé záběry z kabiny Sojuzu, jsou zde však komunikační výpadky. Vše je v pořádku a probíhá podle plánu. Rychlost rakety je zhruba 6 km/s.

6:09 Ve výšce 176 kilometrů došlo k oddělení druhého stupně a zážehu třetího.

6:07 3 minuty od startu, došlo k odhození záchranné věže a aerodynamického krytu kosmické lodi.

Odhození prvního stupně
Právě došlo k oddělení prvního stupně (čtyř postranních pomocných motorů). Raketa letí rychlostí asi 1500 metrů za sekundu.

6:04 Zážeh motorů prvního a druhého stupně, odklopení posledního ramena startovací rampy a start! Sojuz TMA-18 se vydává na svou půlroční pouť.

6:03 Raketa byla přepnuta na vlastní zdroje a bylo od ní odklopeno zásobovací rameno startovací rampy. Tekutý kyslík z nádrží se totiž neustále odpařuje a je třeba jej do poslední chvíle doplňovat. Vše je připraveno ke startu.

5:59 5 minut do startu, členové posádky zavírají hledí svých přilb, probíhá aktivace řídících panelů, které má k dispozici velitel lodi. Neobjevily se žádné technické potíže.

5:54 10 minut do startu, v současných chvílích jsou aktivovány gyroskopy a palubní zařízení pro záznam dat.

pad.jpg
Aktuální obrázek z Bajkonuru ukazuje, že obě hlavní obslužné věže byly odsunuty od nosiče (asi 45 minut před startem). Vše probíhá podle plánu.

5:45 Nosné rakety typu Sojuz už mají za sebou více než 1500 startů a to nejen s posádkami ale například i s meteorologickými nebo komunikačními satelity. Raketa má tři stupně a jako palivo používá petrolej a tekutý kyslík. Na kosmodromu Bajkonur jsou dvě startovací rampy pro mise Sojuz, dnes bude použita ta, ze které kdysi odstartoval Jurij Gagarin.

5:34 Do startu zbývá posledních 30 minut. Posádka na palubě lodi provádí zkoušky těsnosti svých skafandrů, probíhá aktivace záchranné věže rakety. Na NASA TV si můžeme připomenout dnešní aktivity kosmonautů.

5:30 Přejeme dobré ráno v tuto brzkou hodinu a jsme rádi, že jste se rozhodli sledovat náš přenos. Na záběrech TV NASA je vidět nosná raketa na rampě v kontrastu s nádherně jasnou oblohou. Posádka je v závěrečných fázích předstartovních prověrek systémů, nejsou zde žádné technické potíže.