Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu přistání Sojuzu TMA-14
Vít Straka Vytisknout článek

Záznam online přenosu přistání Sojuzu TMA-14

Přistání Sojuzu TMA-13
Kosmická loď Sojuz TMA-14 s tříčlennou posádkou úspěšně přistála ve stepích Kazachstánu v neděli 11. října v 6:32, náš přenos začal v 5:30. Po půlročním pobytu na ISS se v ní vrátili Gennady Padalka a Michael Barratt, připojil se k nim kosmický turista Guy Laliberte.

Videozáznam přistání, umístěný na youtube.com pracovníky NASA

6:42 Náš přenos tímto končí, děkujeme za pozornost.

6:39 U návratového modulu Sojuzu TMA-14 právě přistávají helikoptéry s techniky a záchranáři. Poblíž modulu za chvíli vyroste lékařský stan pro prvotní prohlídku a vyšetření kosmonautů.

6:32 Těsně před přistáním byly zažehnuty trysky na spodní části modulu, díky nim Sojuz hladce přistál rychlostí 1,5 m/s v kazašské stepi severovýchodně od města Arkalyk.

6:27 Sojuz byl spatřen z místa přistání.

6:25 Vše jde dobře, do přistání zbývá 6 minut.

6:23 Po odhození stabilizačního padáku se rozevře hlavní, který sníží rychlost sestupu na příjemných 7 m/s. Ve výšce 5 km také dojde k odhození tepelného štítu a vypuštění zbytků paliva.

6:18 Výška 10 km, rychlost 220 m/s. Dva malé padáky lodi Sojuz právě rozevřely velký stabilizační padák, který sníží rychlost klesání na 80 m/s. Po krátké ztrátě spojení (při vstupu do atmosféry normální) řídící středisko opět komunikuje s posádkou, vše v pořádku.

6:10 Návratový modul Sojuzu TMA-14 s posádkou právě vstupuje do atmosféry ve výšce asi 122 km. Do přistání zbývá něco přes 20 minut.

Kosmická loď Sojuz
Právě došlo k úspěšnému oddělení návratového modulu s kosmonauty od zbytku lodi. Návratový modul se nyní natočí tepelným štítem proti atmosféře a za pár minut do ní vstoupí. Loď se při separaci rozdělila na celkem 3 části. Zbylé dvě v atmosféře shoří.

Přistávací místo Sojuzu TMA-14
Na přiloženém obrázku je přistávací dráha lodi.

5:59 Sojuz klesá do zemské atmosféry, od oddělení návratového modulu s posádkou od zbytku lodi a jeho vstupu do atmosféry nás dělí jen několik minut. Vše vypadá dobře.

5:55 Přistání lodí Sojuz TMA-10 a TMA-11 provázely poměrně nebezpečné balistické sestupy, při kterých selhaly pyrotechnické šrouby, jež mají za úkol před vstupem do atmosféry oddělit návratový modul od zbytku lodi. To se v případě těchto lodí nestalo a návratový modul vstoupil do atmosféry připojený k servisní sekci, nechráněný svým tepelným štítem (kvůli špatné orientaci). Po těchto dramatickým sestupech byly pyropatrony předesignovány a toto nebezpečí již nehrozí.

5:46 Motor vypnut, hořel 4,5 minuty. Sojuz je zbržděn a za asi půl hodiny vstoupí do zemské atmosféry. Vše vypadá dobře.

5:42 Sojuz právě proti směru letu zapálil svůj hlavní motor. Tím zpomalí, ztratí oběžnou rychlost a začne pozvolna klesat do atmosféry. Na TV NASA můžeme živě poslouchat komunikaci posádky Sojuzu s ruským řídícím střediskem.

5:37 Zbývá několik málo minut do brzdícího manévru, který navede kosmickou loď do atmosféry. Počasí v přistávací oblasti vypadá slušně, vše jde podle plánu.

Odlet Sojuzu TMA-14 od ISS
Sojuz TMA-14 se od stanice ISS (konkrétně od modulu Pirs) odpojil ve 3:07 SELČ, po následném separačním manévru se od orbitálního komplexu vzdaluje. Nyní je od něj asi 19 km.

5:30 Vítejte u online přenosu přistání kosmické lodi Sojuz TMA-14, ve které se z Mezinárodní kosmické stanice vracejí tři kosmonauté. Prostřední sedadlo v návratovém modulu obsadil velitel Gennady Padalka, po jeho levici sedí palubní inženýr Michael Barratt a v pravém křesle absolvuje návrat na Zemi kosmický turista Guy Laliberte.