Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu startu lodi ATV-4 Albert Einstein

Záznam online přenosu startu lodi ATV-4 Albert Einstein

Start rakety Ariane 5 s lodí ATV-4 Albert Einstein Autor: ESA - flickr
Start rakety Ariane 5 s lodí ATV-4 Albert Einstein
Autor: ESA - flickr
Ve středu 5. června 2013 jste s námi mohli sledovat start dosud nejtěžší lodi, jakou kdy Evropa vypustila do vesmíru, zásobovací lodi ATV-4, která zamířila s více než sedmi tunami nákladu a zásob k Mezinárodní vesmírné stanici. Start proběhnul ve 23:52:11 SELČ, náš přenos zde začal ve 23:15 večer.

Video ze startu, povedené díky slušnému počasí (NASA, youtube)

V 01:30 ESA potvrdila úspěšné rozvinutí všech čtyř panelů se solárními články o rozpětí 22,3 metru.

01:05 Tímto končí náš přenos, děkujeme vám za pozornost v těchto nočních hodinách!

ATV užívá k navigaci systém GPS, ve finále laserové paprsky Autor: Spaceflightnow.com
ATV užívá k navigaci systém GPS, ve finále laserové paprsky
Autor: Spaceflightnow.com
01:03 Loď ATV právě zahájila první fázi mise, která potrvá deset dní a bude zahrnovat testy systémů lodi a orbitální manévry, které obstarají postupné dohánění stanice. Spojení se stanicí je v plánu 15. června v 15:46 SELČ. Narozdíl od japonské HTV či komerčního Dragonu je ATV schopné samostatného automatického spojení se stanicí podobně jako ruský Progress či Sojuz. Narozdíl od nich je však ATV při finálním přiblížení naváděno laserovými paprsky.

01:01 V řídícím středisku startu v Kourou zahájili čelní představitelé programu své slavnostní projevy po úspěšném startu.

01:00 Čerstvě samostatný orbitální objekt ATV-4 čekají nyní dvě zásadní události prvního dne letu: v 01:20 SELČ má být zahájena 5-10minutová sekvence rozevírání solárních panelů, v 02:22 vyklopení komunikační antény pro spojení s posádkou stanice během finálního přiblížení.

00:57 V řídícím středisku startu na kosmodromu Kourou zaburácel mohutný aplaus.

00:56 Úspěšná separace ATV Albert Einstein potvrzena! Začíná další evropská mise k ISS! Stupeň EPS čeká za okamžik brzdící manévr a zánik v atmosféře.
ATV letí po zhruba kruhové dráze ve výšce 273 km (více než 20krát výš než dopravní letadla) rychlostí 7,7 km/s.

00:53 Soulodí letí 267,5 km vysoko rychlostí 7,45 km/s.

00:52 EPS definitivně vypnut, očekáváme separaci lodi.

00:51 Horní stupeň EPS opět hoří a zvyšuje rychlost lodi ATV.

00:49 Plánovaná délka druhého zážehu vrchního stupně Ariane 5 je 28 sekund, započít má v 00:51.

00:47 Již za malou chvíli začne horní stupeň EPS opět spalovat toxický monomethylhydrazin, okysličovaný tetroxidem dusíku, a udělí lodi ATV ještě o něco větší rychlost před její separací.

00:43 Dnes se do vesmíru vydává předposlední exemplář lodi ATV, program uzavře ATV-5 Georges Lemaître v příštím roce, více lodí ATV se k ISS nevydá, koncept nové evropské lodi ARV, schopné návratu ze stanice s nákladem, byl bohužel smeten ze stolu. ATV však bude žít dál: Evropa pracuje na servisním modulu pro novou americkou pilotovanou loď Orion, který bude odvozen právě od ATV a lodi posyktne pohon, elektřinu, termální regulaci, vodu a vzduch pro astronauty. Měl by se zúčastnit již druhého bezpilotního letu lodi Orion roku 2017 a pilotovaného obletu Měsíce roku 2021.

00:40 Očekáváme druhý zážeh raketového stupně s ATV za něco málo přes deset minut.

Luca Parmitano v jedné ze svých volných chvil hraje na ISS na kytaru Autor: NASA
Luca Parmitano v jedné ze svých volných chvil hraje na ISS na kytaru
00:37 "Jako Evropan se samozřejmě těším na přílet ATV-4 Albert Einstein. Jsem kvalifikovaný jako hlavní operátor pro jeho přílet a připojení spolu s mými ruskými kolegy z posádky, moje práce bude podrobně monitorovat přílet ATV, což je automatická loď, takže se připojí kompletně automaticky. Nicméně posádka stanice je ve finálních fázích přiblížení ATV ke stanici tím hlavním senzorem, jestli něco nejde špatně. Samozřejmě ATV již ukázalo, že je velmi spolehlivým strojem, velmi precizním strojem - po milionech kilometrů nalétaných kolem Země se připojuje s přesností na jeden centimetr. Je to velmi dobrá loď ale stále je potřeba, aby na ni někdo dohlížel." říká o ATV italský astronaut Luca Parmitano, od minulého měsíce pracující na ISS.

00:36 Na palubě zbytku Ariane 5 a ATV-4 je vše v pořádku.

00:32 Lodí ATV se na stanici svezou i určité položky nákladu, stojící za zmínku: box s nářadím vyrobený na 3D tiskárně, balíčky tiramisu, lasagní, pikantních oříšků, jahody, burákové máslo, parmezán.

00:30 ATV je již z dosahu sledovacích stanic v Atlantiku a na Azorech. Druhý zážeh vrchního stupně budou monitorovat stanice v Austrálii a na Novém Zélandu.

00:28 ATV-4 nese na své palubě 860 kg paliva pro ruské motory na ISS, 564 kg vody pro posádku, 66 kg vzduchu a 33 kg kyslíku, 2580 kg vlastního paliva pro údržbu a změny dráhy stanice během svého pobytu (odlet ATV-4 od ISS je nyní stanoven na 4. listopadu) a 2479 kg "suchého" nákladu - vědecké experimenty, náhradní díly, jídlo, oblečení, ... celkem přes 1400 předmětů. Cílem mise je dopravit více než 7 tun nákladu na palubu Mezinárodní kosmické stanice a starat se o dráhu stanice po následujících 5 měsíců. ESA dokonce ATV-4 označuje za první ATV, u nějž jsou skutečně plně využity jeho nákladní možnosti.

00:25 ATV s horním stupněm Ariane 5 letí ve výšce 149,5 km rychlostí 7,6 km/s. Očekáváme druhý a poslední zážeh stupně v 00:51.

Schéma lodi ATV Autor: ESA
Schéma lodi ATV
00:23 ATV-4, nesoucí jméno autora teorie relativity, je v evropské kosmonautice takovým "malým" rekordmanem. Se startovní hmotností 20 235 kg půjde o dosud nejtěžší kosmickou loď kdy Evropou vypuštěnou do vesmíru, ponese největší náklad "suchého" materiálu v dějinách programu ATV. Vlasteneckou slzu v oku můžeme utřít (ČR je členem ESA již pět let) při zjištění, že ATV je (od vyřazení raketoplánů) nejsilnější lodí, létající k ISS. Uveze asi třikrát více nákladu, než plně naložený ruský Progress, dvakrát více, než plně naložený komerční Dragon a o něco více než japonská loď HTV. Je nejsilnější také co do možností měnit dráhu celé stanice. Má nejpromakanější řídící software kdy vyvinutý ESA.

00:19 Loď po příletu ke stanici možná čeká ne zrovna příjemné překvapení. Možná si vzpomenete na nevyklopenou anténu lodi Progress, která vzlétla a spojila se se stanicí v dubnu. Tento Progress nyní okupuje port, ke kterému míří ATV-4, a má jej opustit 11. června. Panuje obava, že Progress mohl svojí nevyklopenou anténou poškodit některý odražeč laserových paprsků, které ATV používá k navigaci v těsné blízkosti stanice.
Progress při svém odletu poskytne pohled na odražeče laserových paprsků svou černobílou kamerou, ten pravý test však přijde až s příletem ATV o čtyři dny později. Ve vzdálenosti 250 metrů od stanice ATV zastaví svůj přílet a vyšle první laserové paprsky. Jestli něco bude špatně, ATV se vzdálí na parkovací dráhu a dotyčný senzor stanice bude vyměněn 24. června při ruské kosmické vycházce, která sleduje primárně jiné cíle.

00:11 TV ESA reprízuje start.

00:09 Horní stupeň EPS byl právě vypnut na výchozí orbitě. První fáze startu je za námi. Než bude moci proběhnout výsadek lodi ATV, je v plánu ještě jeden zážeh horního stupně Ariane, který má začít v 00:51 našeho času a trvat asi půl minuty. Plavidlo nyní letí ve výšce 148 km rychlostí 7,5 km/s.

00:07 Horní stupeň bude za chvilku vypnut.

00:05 Před chvílí odhozený spodní stupeň padá do vod Atlantiku západně od Portugalska.

ATV poháněné vrchním stupněm Ariane Autor: ESA TV
ATV poháněné vrchním stupněm Ariane
Autor: ESA TV
00:01 Vypnutí vyhořelého hlavního kryogenního stupně bylo následováno o šest sekund později jeho odhozením a za dalších sedm sekund zážehem horního stupně, nesoucího loď ATV. Raketa si dala menší oraz.
Oddělení stupňů je úspěšně za námi. Výška 133 km, rychlost 7,25 km/s.

00:00 Výška 137 km, rychlost 5,85 km/s.

23:57 Ariane letí bezvadně, na palubě vše v nejlepším pořádku.

Raketa po odhození krytu Autor: ESA
Raketa po odhození krytu
23:55 Kryt lodě ATV byl právě úspěšně odhozen do prostoru. Výška 107 km, rychlost 2,8 km/s.

23:54 Raketa odhodila dva pomocné motory EAP a pokračuje v letu pomocí stupně na kryogenní palivo, zažehnutého tři vteřiny před startem. Výška 61 km, rychlost 2,3 km/s. Na palubě vše OK.

23:52 Start se povedl! Evropská loď s odkazem Alberta Einsteina míří k ISS.

23:51 Vše GO, užijme si dle všeho hezké záběry startu.

23:50 Od vzletu rakety a zahájení mise ATV-4 včetně krásného ohnivého divadla, nás dělí dvě minuty. Do startu ještě proběhne přepnutí Ariane na vlastní zdroj elektřiny a vlastní řídící systémy, odjištění naváděcích systémů a 3 sekundy před startem zážeh prostředního motoru. Zážeh postranních motorů na tuhé palivo ohlásí ve 23:52:11 SELČ samotný start.

23:48 Začalo tlakování palivových nádrží nosiče pro start.

23:47 Mezinárodní kosmická stanice nyní letí 413 kilometrů nad Španělskem.

23:45 Vše je v pořádku, jdeme na start a na kosmodromu začíná finální automatická sekvence posledních příprav rakety. Napětí stoupá.

23:44 ATV, sedící na špici Ariane 5, v aerodynamickém krytu asi 50 metrů nad zemí, je plně připraveno ke startu.

23:43 Na kosmodromu je příjemný oblačný večer, vše dává nadále zelenou.

Schéma rakety Ariane 5 ES Autor: Spaceflightnow.com
Schéma rakety Ariane 5 ES
Autor: Spaceflightnow.com
23:42 Dnes budeme svědky 69. startu rakety Ariane 5 od roku 1996. Tankování jejího hlavního stupně kryogenním tekutým kyslíkem a vodíkem začalo krátce po 19:00 našeho času. Na startovací rampu byl nosič převezen včera.

23:41 ATV bylo právě přepnuto na elektřinu z vlastních baterií. Zanedlouho by již měly být nabíjeny solárními panely na oběžné dráze, dodávajícími asi 4800 W energie.

23:35 Startovní tým připravuje počítačovou sekvenci, která převezme otěže událostí sedm minut před startem a automaticky provede za neustálého ověřování správnosti všech parametrů poslední přípravy rakety i lodi.

23:32 Počasí se drží, přípravy běží podle plánu, začíná webcast TV ESA.

23:30 Čekání na start si můžete ukrátit nákupem oblečení ve zbrusu novém webovém obchodě ESA za skutečně lidové ceny.
Na palubě ISS nyní oficiálně udeřila večerka, posádka však zřejmě zůstane vzhůru o něco déle a bude sledovat start také.

Umístění kosmodromu Kourou v Jižní Americe Autor: Google Maps
Umístění kosmodromu Kourou v Jižní Americe
Autor: Google Maps
23:27 Evropský kosmodrom, z jehož rampy ELA-3 se dnes bude startovat, se nachází poblíž stejnojmenného města Kourou ve Francouzské Guyaně, koloniálním území na severovýchodním pobřeží Jižní Ameriky. ESA odsud pomocí raket Ariane 5, Vega a Sojuz vypouští všelijaké družice, dnes to však bude mise trochu vyšší ligy.
Francouzská Guyana se rozkládá na území nepatrně větším než ČR mezi 2. a 6. stupněm severní šířky, z 80 procent je porostlá deštnými pralesy, obyvatelstvo žije de facto jen na pobřeží. Živí se zemědělstvím, dobytkářstvím, těžbou dřeva, zlata. Hospodářsky je země velmi zaostalá a závislá na Francii.

23:24 Ve Francouzské Guyaně nyní končí období dešťů, meteorologové dnes čekají občasný déšť v oblasti kosmodromu, nicméně v čase startu, v 18:52 místního času, chvíli po západu slunce, by měly být podmínky dobré. Obloha je polojasná, vzduch vlahý, teplota příjemná.

23:22 Houston i Toulouse zatím dávají "GO" dnešnímu startu.

23:20 Za malou chvilku očekáváme report o stavu událostí z řídícího střediska misí ATV, které se nachází ve městě Toulouse na jihu Francie. Půjde o takový kontrolní bod, který dá GO/NO-GO pro pokračování příprav ke startu, od nějž nás dělí asi půlhodina.

23:15 Vítáme všechny ponocující čtenáře u přenosu startu rakety Ariane 5 s evropskou nákladní lodí ATV-4. Všechny parametry dle posledních zpráv dávají zelenou pro precizně načasovaný start celkově 137. mise k Mezinárodní vesmírné stanici.
Souběžně s naším přenosem zahajuje vysílání startu i TV NASA, TV ESA bude následovat za čtvrt hodiny.

Přenosy startu na jiných světových webech:

Štítky: Zásobovací loď ATV, Online přenos