Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Zrcadlo pro JWST vstupuje do výrobní fáze

Zrcadlo pro JWST vstupuje do výrobní fáze

jwst.jpg
Realizace projektu nového vesmírného teleskopu NASA - James Webb Space Telescope (JWST) - se posunula o významný krok kupředu. Společnost Northrop Grumman Corporation, která je hlavním dodavatelem NASA - Goddard Space Flight Center pro misi JWST a je smluvně odpovědná za návrh, vývoj i výrobu hlavní optické části dalekohledu, totiž otevřela nové výrobní zařízení v Cullmanu, kde se optická část dalekohledu bude vyrábět.

Nové výrobní zařízení vlastní firma Axsys Technologies Inc., člen skupiny Northrop Grumman. Právě ta začne už koncem tohoto měsíce optiku JWST vyrábět. Výroba bude trvat až do roku 2007. Primární zrcadlo nového teleskopu JWST bude vytvořeno z celkem 18 šestiúhelníkových částí, dávajících společně 2,5 krát větší plochu než má dnešní zrcadlo Hubblova teleskopu. Navíc bude mít jen třetinu jeho hmotnosti.

Výroba primárního zrcadla dalekohledu je několika stupňový proces. Ten zahájí a řídí firma Ball Aerospace. Jiná firma, Brush Wellman, vylisuje z berylia velké, 250 kg těžké segmenty, které Axsys Technologies obrobí a Tinsley Laboratories dále opracuje a vyleští. Ball Aerospace nakonec zrcadlo spojí s ostatní optikou a vmontuje jej do struktury dalekohledu. To celé bude trvat asi čtyři a půl roku.

V Axsys Technologies, obrobí každou z 18 částí zrcadla tak, že odleptají nepotřebnou zadní část polotovaru a upraví přední část pro následné leštění. Z původních 250 kg polotovaru se při tom odstraní až 92% jeho hmoty. Před závěrečným leštěním tedy bude každý segment zrcadla vážit jen 21 kilogramů. Už na začátku tohoto roku, v Axsys Technologies začali obrábění prototypu zrcadla, aby si celou technologii ověřili.

Primární zrcadlo dalekohledu bude mít průměr 6,5 metru (plocha 25 m2) a stane se tak největším zrcadlem vyneseným do kosmu. Berylium, jeden z nejlehčích kovů, bylo pro výrobu zrcadla vybráno zejména pro jeho schopnost odolávat velmi nízkým pracovním teplotám až okolo ­240°C.

Dalekohled se zrcadlem o takovém průměru, ani sluneční clona o velikosti tenisového kurtu se do žádné rakety nevejdou. Budou proto vyrobeny jako skládací a plně se rozvinou teprve v kosmu. Celá technologie tak musí být navržena a vyrobena s ohledem na maximální přesnost, odolnost a spolehlivost. Dalekohled totiž bude umístěn v takové vzdálenosti od Země, že jakákoliv servisní mise nepřichází v úvahu.

James Webb Space Telescope bude pracovat v infračerveném oboru (0.6 - 28 mikronů), kde bude v ohromných vzdálenostech pátrat po odpovědích na základní otázky o vzniku a vývoji galaxií, velikosti a tvaru vesmíru a záhadném životním cyklu hmoty. Aby byl dalekohled co nejméně ovlivňován, bude umístěn v Lagrangeově bodě L2, 1,5 milionu kilometrů daleko od Země. Start mise je plánován na srpen roku 2011.Podle: Northrop Grumman News Release

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.