Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Animace C/2002 V1 (NEAT)

Animace C/2002 V1 (NEAT)

Pohyb komety C/2002 V1 (NEAT) zorným polem koronografu LASCO C3 družice SOHO je tak úchvatný, že mi to nedalo a zanimoval jsem ho. Animovaný GIF, (4.7 MB), jste-li příznivci menších souborů, je zde i MPEG verze (67 kB).První snímek pochází z 16.2.2003 v 16:54 UT, poslední prozatím z 19.2.2003 v 17:54 UT.

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.