Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Astronomický software 8 - PEA

Astronomický software 8 - PEA

Program PEA
POSEC: Tentokrát je článek věnovaný astronomickému softwaru vyjímečný. Je totiž věnován programu z "domácí dílny". Pomocí tohoto nástroje lze snadno a rychle otestovat kvalitu vaší montáže.

Prakticky každá montáž díky výrobním nepřesnostem trpí kolísáním rovnoměrnosti chodu při sledování objektů na obloze. Pro měření tohoto "kolísání", tzv. periodické chyby, montáže existuje celá řada výborných programů. Vesměs mají společné, že vyhodnocují záznam pokynů při navádění montáže na hvězdu na obloze. Jeden program se však této koncepci poněkud vymyká. Pro vyhodnocení chyby montáže totiž oblohu vůbec nepotřebuje.

Tímto softwarem je PEA - Periodic error analyser.

Program neoplývá nadbytkem funkcí (často zbytečných) na které jsme zvyklý u profesionálních nástrojů. Je celý zaměřen k jedinému účelu: rychlému vyhodnocení chyby montáže.

Program PEA
Program je koncipován jako průvodce, který Vás provede celým procesem vyhodnocení chyby montáže. Vlastní princip vyhodnocení byl nastíněn na našem serveru již dříve. Spočívá ve vyhodnocení jasové stopy umělé hvězdy. Pro celé vyhodnocení tedy potřebujete pouze záznam stopy umělé hvězdy a popř. i temný (DARK) a homogenizační (FLAT) snímek.

Mimo určení periodické chyby montáže program umožňuje stanovit z vyhodnoceného signálu i spektrum periodické chyby montáže a simulovat rozložení jasu hvězdy na pixelech detektoru (resp. průřez rozložení jasu hvězdy). Rovněž máte možnost si získané průběhy vyhladit (prostým průměrováním sousedních bodů) a získaný průběh využít pro korekci periodické chyby (PEC).

Program PEA
Program je primárně určen k rychlému orientačnímu stanovení kvality paralaktické montáže. Lze jej však přirozeně využít i pro stanovení rovnoměrnosti chodu i altazimutální montáže.

V obou případech (jak ostatně již z vlastní metody měření vyplývá) neočekávejte velmi vysokou přesnost měření. Při vhodně zvolených parametrech ohniskové vzdálenosti dalekohledu (objektivu) je však více než dostatečná pro posouzení kvality montáže, popř. generaci průběhů periodické chyby nutných pro korekci periodické chyby montáže.

Podrobnější návod práce s PEA je připojen ve formě PDF souboru v instalačním souboru.

Periodic error analyser je freeware a můžete si jej zdarma stáhnout na webu Přístrojové a optické sekce ČAS v sekci Download. Instalace programu je velmi snadná. Postačuje rozbalit stáhnutý soubor na libovolné místo na disk.

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.