Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Astronomie na ČRo Leonardo – leden 2008

Astronomie na ČRo Leonardo – leden 2008

ČRo Leonardo - Nebeský cestopis
Na vědecké stanici ČRo Leonardo se v lednu astronomie objevila v 5 pořadech, 5 článcích a 3 aktualitách. Poslechněte si čtyři vydání astronomického pořadu Nebeský cestopis, vyprávění dr. Antonína Vítka o raketoplánech a Mezinárodní vesmírné stanici a začtěte se do prvních dílů 26ti dílného seriálu Michala Václavíka o nejvýznamějších meziplanetárních sondách.

Pořady:

05.01.2008
Nebeský cestopis
Fyzikální objevy 2007 (J. Štrajblová); Rady amatérům I (P. Svoboda); Meteorologická jubilea 2008 (M. Novák); Polarimetrie exoplanety; Kosmonautika 2008 I (M. Grün); Skončilo sluneční minimum? (M. Sobotka); Nová verze SETI@home. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

12.01.2008
Nebeský cestopis
Problematický fotoefekt (J. Štrajblová). Rady amatérům II (P. Svoboda). Vánoční inverze (M. Novák). Toulavé černé díry. Výpočty SETI@home (F. Matyska). Modelování dvojplanetek (P. Scheirich). Seriál o sondách. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

19.01.2008
Nebeský cestopis
Nanotechnologie v reaktorech (J. Štrajblová). Rady amatérům III (P. Svoboda).Mrznoucí srážky (M. Novák). MESSENGER u Merkuru. Kosmonautika 2008 II (M.Grün). Využití kvasarů (J. Palouš). Planeta po srážce. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

25.1.2008
Vstupte! s Antonínem Vítkem, mezinárodní kosmická stanice. (poslechni mp3) autor: Robert Tamchyna

26.01.2008
Nebeský cestopis
Nanobionika (J. Štrajblová); Rady amatérům IV (P. Svoboda); Prosincové počasí (M. Novák); BepiColombo k Merkuru; Letecká a vesmírná akademie v Toulouse (C. Bechet); Fámy o Marsu (J. Grygar); Sopka pod Antarktidou. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

Aktuality:

14.01.2008
Kolize v Mléčné dráze

24.01.2008
Nové poznatky o Chicxulubském kráteru

25.01.2008
Blíží se průlet asteroidu

Články:

07.01.2008
Sovětský program Luna (část 1.)
(Seriál o sondách, díl 1/26.) Prvním cílem meziplanetárních sond jak Sovětského svazu, tak i Spojených států amerických bylo nejbližší kosmické těleso - náš Měsíc. Sověti měli od počátku roku 1958 vypracovány tři na sebe navazující programy zkoumání našeho souputníka. autor: Michal Václavík

10.01.2008
Toulavé černé díry
Astronomové přišli se zprávou, že naší galaxií se potulují stovky gigantických černých děr. Jsou osamocené a najít je bude opravdu těžké. Zatím totiž nebyla pozorována ani jedna. Jejich existence vyšla najevo až poté, co američtí teoretici z Pensylvánské státní univerzity a Univerzity v Michiganu počítačově simulovali podmínky v naší galaxii. autor: Petr Sobotka

17.01.2008
Posel u Merkuru
O planetě Merkur v příštích letech hodně uslyšíme. Letí k ní totiž americká sonda MESSENGER a můžeme se jistě těšit na celou řadu objevů. Tuto nejmenší, nejhustší a Slunci nejbližší planetu, totiž ještě žádná sonda tak důkladně nestudovala. MESSENGER byl u Merkuru poprvé minulý týden. autor: Petr Sobotka

21.01.2008
Sovětský program Luna (část 2.)
(Seriál o sondách, díl 2/26.) Po prvních úspěších se svými sondami k Měsíci pokračovali Sověti i nadále ve vypouštění dalších automatických průzkumníků našeho nejbližšího vesmírného souseda. Po měkkém přistání sondy Luna 9, u které jsme skončili vyprávění předhoczího dílu seriálu, se rozběhly programy na detailní snímkování měsíčního povrchu z oběžné dráhy, vysazení pojízdných robotů a automatický návrat vzorků zpět na Zemi. autor: Michal Václavík