Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Astronomie na ČRo Leonardo – únor 2008

Astronomie na ČRo Leonardo – únor 2008

ČRo Leonardo - Nebeský cestopis
Na populárně-vědecké stanici ČRo Leonardo se v únoru astronomie objevila v 9 pořadech, 10 článcích a 5 aktualitách. Poslechněte si další díly astronomického pořadu Nebeský cestopis, vyprávění Prof. Jana Palouše o vzniku hvězd, besedu o práci regionálních hvězdáren nebo si přečtěte rozhovory s V. Remkem a další díly seriálu o nejvýznamějších meziplanetárních sondách.

Pořady:

01.02.2007
Třetí dimenze
Astronomové z kraje. Práci regionálních hvězdáren přibližují vedoucí Městské hvězdárny ve Slaném Jaroslav Trnka a pracovníka Štefánikovy hvězdárny v Praze Jakub Rozehnal. (poslechni mp3) autor: Luboš Veverka

02.02.2008
Nebeský cestopis
Fyzika v Číně (J. Štrajblová); Sluneční spektra a neviditelné barvy (M. Šolc); Hvězdný poutník; Meteorologický souhrn 2007 (M. Novák); Mechanismus z Antikythéry (P. Hadrava); Reakce zemské ionosféry (R. Slošiar). Kosmické katastrofy. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka, moderace: Jiří Suchomel

09.02.2008
Nebeský cestopis
Létající koberec (J. Štrajblová); Odklady Atlantisu (A. Vítek); Lednová vichřice (M. Novák); Íránský kosmodrom; Pád vojenské družice (A. Vítek); Kometární proudy (P. Koten); Atmosféra Venuše. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

12.02.2008
Monitor. V pořadu od času 9:34: Výzkum zemské osy (Ing. Jan Vondrák z Astronomického ústavu AV. (poslechni mp3) autoři: Luboš Veverka, Jana Olivová

13.02.2008
Monitor. V pořadu od času 10:23: Začal Rok planety Země (Veronika Štedrá z České geologické služby. (poslechni mp3) autoři: Nikol Fischerová, Hana Staňková

15.02.2008
Vstupte! s prof. Janem Paloušem, vznik hvězd a planetárních soustav a hvězdokupy.... (poslechni mp3) autor: Robert Tamchyna

16.02.2008
Nebeský cestopis
Coulombův zákon (J. Štrajblová); Vybavení astrofotografů (S. Štefeček); Zajímavé počasí 2007 (M. Novák); Nejvzdálenější galaxie; Neptun a Galileo (P. Najser); Vznik zatmění Měsíce (I. Míček); Úplné zatmění Měsíce 21. února. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

20.02.2008
Monitor. V pořadu od času 6:00: Zatmění Měsíce 21. února (Pavel Gabzdyl z brněnské hvězdárny). (poslechni mp3) autoři: Nikol Fischerová

23.02.2008
Nebeský cestopis
Granulovité materiály (J. Štrajblová); Bio pokusy na Miru (R. Valkovič); Sportovní meteorologie (M. Novák); 67 nových gravitačních čoček; Planetárium v Toulouse (P. Prieur); Software astrofotografů (S. Štefeček); Družice sestřelena. (poslechni mp3) autor: Petr Sobotka

Články:

04.02.2008
Průkopníci u velkých planet
(Seriál o sondách, díl 3/26.) První americký program meziplanetárních sond se jmenoval Pioneer a byl rozdělen do několika období, ve kterých se zkoumala vybraná zákoutí sluneční soustavy. Nejznámější sondy z této rodiny jsou Pioneer 10 a Pioneer 11, které zamířily ke dvěma největším planetám Jupiteru a Saturnu a můžeme je směle zařadit k nejpřínosnějším sondám počátku meziplanetárního výzkumu. autor: Michal Václavík

07.02.2008
Pohled pod mračna Venuše
Evropská sonda Venus Express, která skoro dva roky obíhá kolem Venuše, provedla velmi podrobná pozorování nízkých vrstev atmosféry - sledovala vodní páru a oxid uhelnatý. Takto detailně se podařilo pohlédnout pod horní vrstvu atmosféry věčně zataženou hustými mraky zcela poprvé. autor: Petr Sobotka

13.02.2008
Objevena jedna z nejvzdálenějąích galaxií
Hubbleův dalekohled a Spitzerův dalekohled našly jednu z nejvzdálenější galaxií. Je od nás 13 miliard světelných let daleko. V galaxii se doslova překotně rodí nové hvězdy, tvořící se z obrovských mračen vodíku. Vědci získali nejpodrobnější snímek takto vzdáleného objektu. autor: Petr Sobotka

18.02.2008
Nejméně prozkoumaná planeta
(Seriál o sondách, díl 4/26.) Téměř souběžně s programem sond Pioneer se v NASA pracovalo na mnohem složitějších sondách s rodovým jménem Mariner. Jejich úkolem bylo zkoumat Merkur, Venuši a Mars. Nejznámějším Marinerem se stal ten poslední, Mariner 10, který v letech 1974 a 1975 zkoumal planetu Merkur, nejbližší Slunci. autor: Michal Václavík

21.02.2008
67 nových galaktických gravitačních čoček
Astronomové objevili 67 nových galaktických gravitačních čoček. Zejména díky Hubblově vesmírnému dalekohledu se tak podařilo odhadnout, kolik těchto vesmírných jevů je na celé obloze. Čočky umožňují pozorovat mladé galaxie a rozložení temné hmoty ve vesmíru, a z toho odhadovat jeho vývoj. autor: Petr Sobotka

25.02.2008
Vladimír Remek: Můj let do vesmíru (část 1.)
Dne 2. března si připomínáme 30. výročí letu prvního českého kosmonauta. Vladimír Remek byl zároveň prvním kosmonautem z jiného státu než SSSR a USA. Byla to tehdy významná událost nejen pro Československo, ale také pro celou světovou kosmonautiku. Vladimír Remek pro Český rozhlas Leonardo zavzpomínal, jak to tehdy bylo. autor: Petr Sobotka

26.02.2008
Vladimír Remek: Můj let do vesmíru (část 2.)

27.02.2008