Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Černé díry s Petrem Kulhánkem

Černé díry s Petrem Kulhánkem

Černou díru prozradí její vliv na okolí
V sobotu 1. června 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas na stanici Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem budou černé díry.

Černé díry jsou doslova symbolem tajemna vesmíru, pro veřejnost je to velmi lákavé téma, a tak bylo celkem jasné, že se jim bude věnovat jako jednomu z prvních témat. Po třech měsících vysílání nového Nebeského cestopisu, na ně konečně přišla řada.

Petr Kulhánek je jedním z mála českých astronomů, kteří dokáží o černých dírách vyprávět poutavě a srozumitelně i pro široké publikum. A nejde při tom zdaleka jen o přirovnání ke státní kase, které v pořadu také zazní.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
Černou dírou se může stát čistě teoreticky každý hmotný objekt, jen je potřeba ho stlačit pod určitý rozměr. V pořadu tedy začneme diskuzí o tomto tzv. Schwarzschildově poloměru. Samozřejmě se dotkneme i problematiky pozorování černých děr, které sice už z principu nezáří, ale přesto astronomové znají triky, jak je pozorovat. Těšit se můžete třeba i na to, až bude Petr Kulhánek odpovídat na mou záludnou otázku, zda by unesl malý úlomek černé díry.

V pravidelných rubrikách se podíváme na oblohu, kde za měsíčního novu vynikne Merkur, v anketě se zeptáme posluchačů, jak si představují černé díry, a v závěru odpovíme na dotazy posluchačů.

Ještě raději zopakuji, jak pořad poslouchat. Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 1. června od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Přeji všem příjemný poslech pořadu a rovnou zvu za 14 dní na další pokračování. S Petrem Kulhánkem budeme řešit hranice vesmíru, jeho nekonečnost, zakřivení prostoročasu a jiné „lahůdky“, které se člověku těžko představují.

Štítky: Černá díra, Nebeský cestopis