Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Chandra fotografovala Paterčata

Chandra fotografovala Paterčata

rentgenový snímek clusteru Patereata
Rentgenová observatoř Chandra pořídila tento záhadný obraz hvězdokupy pojmenované Paterčata (Quintuplet). Hvězdokupa se nachází blízko středu naší Mléčné dráhy a ve skutečnosti obsahuje stovky mladých hvězd, které však jsou ukryty za silnou clonou prachu. Zastínění je tak dokonalé, že astronomové o tomto místě vesmíru nevěděli nic, až do roku 1990, kdy bylo vyfotografováno infračerveným teleskopem, který může prohlédnout i skrze prach.

Nedávno uveřejněný obraz pořízený rentgenovou observatoří Chandra tedy představuje první odhalení rentgenových zdrojů v Paterčatech. Ta jsou extrémně hustou a mladou hvězdokupou ležící ve směru ke galaktickému středu. Protože však prach v těchto oblastech galaxie dokonale blokuje viditelné světlo, nebyla tato hvězdokupa dlouho objevena. Poprvé byla pozorována teprve infračerveným teleskopem. Pojmenována je po pětici nejjasnějších hvězd viditelných právě na infračervených vlnových délkách. Paterčata jsou známa tím, že obsahují stovky velmi mladých a velmi horkých hvězd. Několik z nich jsou navíc i velmi hmotné hvězdy, které rychle ztrácí plyny ze své atmosféry formou vysokorychlostních hvězdných větrů.

Jasné body a shluky na snímku nejsou infračerveným obrazem samostatných hvězd, ale jedná se o rentgenové záření koncentrací srážejících se plynů o teplotě až 50 milionů stupňů. Takové teploty vznikají při střetu vysokorychlostních větrů od hmotných hvězd, ze kterých byly vytrženy jejich těsně obíhajícími souputníky. O tom, že se jedná právě o srážku plynů, svědčí i rozptýlené rentgenové zářeni pozorované mezi vlastními hvězdami Paterčat. Také odhalení rádiových vln vysílaných horkými plyny z tohoto regionu dává další důkaz, že se jedná právě o teplo kolidujících plynných hmot.

Zdroj: Chandra News Release

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.