Meteoru..." /> Cyklus citátů z jedinečné sbírky Jiřího Grygara začal vysílat Meteor | Multimédia | Články | Astronomický informační server astro.cz

Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Cyklus citátů z jedinečné sbírky Jiřího Grygara začal vysílat Meteor

Cyklus citátů z jedinečné sbírky Jiřího Grygara začal vysílat Meteor

Jiří Grygar obdržel v roce 2011 Nušlovu cenu České astronomické společnosti Autor: Vladimír Libý
Jiří Grygar obdržel v roce 2011 Nušlovu cenu České astronomické společnosti
Autor: Vladimír Libý
Přesně 50 let sbírá Jiří Grygar citáty z oblasti vědy. Každou sobotu, počínaje 6. zářím, máte v Meteoru unikátní možnost do sbírky nahlédnout.

Letos je tomu přesně 50 let, co si astrofyzik Jiří Grygar začal zapisovat moudrá slova vědců. Jak to začalo?

Při studiu vědecké literatury si všímal také okolností, za kterých vědecké práce vznikají. V biografiích významných vědců nacházel krátké výroky, doslova bonmoty, které velmi podstatně vystihují některý z problémů, který je dosti obecný a společný mnoha vědeckým disciplínám.

Jiří Grygar k tomu sám říká: „Protože se bonmoty, stejně jako vtipy, špatně pamatují, zapisuji si je. Citáty využívám při popularizačních veřejných vystoupeních, protože v krátkém bonmotu se zobrazí něco, co bych musel vysvětlovat mnoha slovy.“

Od 6. září 2014 Jiří Grygar každou sobotu, týden co týden, přichází do rozhlasového pořadu Meteor s novým citátem. Protože je jeho sbírka za půlstoletí nesmírně rozsáhlá, může cyklus trvat i několik let. „Budu je do Meteoru chodit říkat tak dlouho, dokud to bude posluchače bavit,“ slibuje astrofyzik.

Ve vysílání nezazní jen citát samotný, ale Jiří Grygar představí autora citátu a doplní citát svým originálním komentářem. Všechny citáty najdete také v archivu pořadu Meteor.

Štítky: Citáty

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).