Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Dáte si originál snímků z Hubbla?

Dáte si originál snímků z Hubbla?

Dnes si již můžeme na takovou otázku odpovědět kladně. Jen sem s nimi. A jak říkají amatérští astronomové (podle oblíbeného českého filmu) "Nemusí pršet, stačí když kape".

fitsgui.jpg
Po mnoho let byly astronomické obrazy ze světových teleskopů rezervovány jen pro elitu astronomů a techniků. Teď už ale kdokoliv s průměrně vybaveným stolním počítačem a softwarem Adobe Photoshop nebo GIMP, může zkusit jak jsou tyto astronomické obrazy krásné a to včetně těch z Hubblova vesmírného teleskopu. Mezi běžný lid, ale zejména mezi astronomické nadšence, by uvolněn bezplatný software, plugin, kterým lze pro Photoshop nebo GIMP zpřístupnit poklady archivních astronomických obrazů a spekter z Hubblova vesmírného teleskopu , Evropské jižní observatoře (Velmi velký teleskop) , ze sondy XMM- Newton, Spitzerova vesmírného teleskopu a mnoha jiných slavných dalekohledů.

Skoro všechny tyto poklady astronomické fotografie totiž byly v archivech ukládány ve speciálním formátu FITS a ten byl použitelný jen s profesionálním a úzce specializovaným softwarem. Nyní byl ale uvolněn nový unikátní nástroj - Photoshop FITS Liberator od ESA/ESO/NASA.

Tento plugin by měl být, zřejmě již dnes, volně dostupný pro stažení z této adresy. Jeho ekvivalent pro bezplatný program na zpracování obrázků, (GIMP, Gnu Image Manipulation Program) již je dostupný ke stažení na této adrese. Oba pluginy umožňují plně využít výhody formátu FITS.

Zdroj : Astrobiology magazin