Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Galaxie s Petrem Kulhánkem

Galaxie s Petrem Kulhánkem

Spirální galaxie NGC 1637 - eso1315 Autor: ESO
Spirální galaxie NGC 1637 - eso1315
Autor: ESO
V sobotu 19. října 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem budou galaxie – ostrovy plné hvězd.

Co je galaxie, ví každý astronom amatér. Veřejnosti ten pojem ale je dost cizí. Galaxie lidé běžně na obloze nevidí a povědomí o tom, že lidstvo uvnitř jedné takové žije, je dost nízké. Při tom jde o velmi zajímavé kosmické útvary, dost dobře by se dalo říct, že jsou to největší útvary, ze kterých je tvořen vesmír.

Jde o široké téma, takže s Petrem Kulhánkem nestihneme říct všechno. Tenhle pocit mám ale upřímně řečeno s každým dílem našeho pořadu. Určitě ale stihneme říct, co to přesně ty galaxie jsou, jaké kosmické objekty se v nich nachází, jak galaxie vznikly, jaké typy existují a také jak se sráží.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách si na obloze si ukážeme, kde jsou nejjasnější galaxie a Michal Švanda nás zavede na hranice Sluneční soustavy, konkrétně na hranice magnetické.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 19. října od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 11. listopadu si budeme tentokrát s Jiřím Grygarem v Nebeském cestopisu povídat o tom, co jsou meteority, odkud k nám tyto nebeské kameny padají a co všechno o nich už dnes víme.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017