Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s doc. Janem Kolářem a Mgr. Vilémem Lukášem

Hlubinami vesmíru s doc. Janem Kolářem a Mgr. Vilémem Lukášem

Magion 1
TV Noe - V tomto díle pořadu Hlubinami vesmíru budou hosty Doc. Ing. Jan Kolář, CSc. ředitel České kosmické kanceláře a Mgr. Vilém Lukáš, učitel ZŠ sv. Voršily v Olomouci.

Doc. Ing. Jan Kolář, CSc.
Mgr. Vilém Lukáš na stáži v Huntsville
Nejprve nám naši hosté představí svá pracoviště i svá angažmá. Poté si budeme povídat o české kosmonautice. Dotkneme se zajímavých programů v minulosti, ale především nynějších možností, kdy se ČR stala součástí ESA - Evropské kosmické agentury. Navštívíme také výcvikové středisko Space Rocket Center v Huntsville v americké Alabamě, kde byl náš host Mgr. Vilém Lukáš na zajímavé stáži.

V našem studiu také představíme současný stav evropského navigačního systému Galileo a dozvíme se např., jak je reálné umístění jeho centrály do Prahy.

Mohou se i čeští občané stát kosmonauty? Pohodlně se usaďme a nechme si odpovědět nejen na tuto otázku...

Premiéra pořadu je v pátek 6. března ve 20:05

Reprízy:
úterý 10. března 2009 08:15
středa 11. března 2009 21:40

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!