Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Michalem Sobotkou, o Slunci 1. díl

Hlubinami vesmíru s dr. Michalem Sobotkou, o Slunci 1. díl

RNDr. Michal Sobotka DSc. v pořadu Hlubinami vesmíru

Astronomický ústav Akademie věd má v Ondřejově nedaleko Prahy svou observatoř. Její součástí se také sluneční oddělení, a právě s vedoucím tohoto oddělení RNDr. Michalem Sobotkou, DSc., budeme o sluníčku, naší nejbližší hvězdě hovořit.

Nejdříve představíme, čím se v Ondřejově pozoruje Slunce a s kým sluneční oddělení spolupracuje v zahraničí. Potom se beseda ponoří do nitra Slunce, abychom společně poznávali pouť záření i hmoty směrem k povrchu. Co se uvnitř Slunce děje? Jak vypadá v jádru např. teplota a jaké procesy se tam odehrávají. Co se stane se sluneční hmotou blíže k povrchu? Je to právě magnetismus, který určuje činnost Slunce pod povrchem v jeho nejvrchnějších sférách.

Pořad Hlubinami vesmíru s RNDr. Michalem Sobotkou DSc. Autor: TV Noe
Pořad Hlubinami vesmíru s RNDr. Michalem Sobotkou DSc.

V pořadu jsou použity, s laskavým svolením autora, i obrazové materiály prof. Miloslava Druckmüllera z Vysokého učení technického v Brně. Jejich zhlédnutí stojí za to – unikátnost zpracování navozuje natolik silný prožitek, že s úžasem jen sledujeme toto úchvatné divadlo.

Zveme Vás ke sledování naší besedy i v následujícím díle v září, kdy budeme pokračovat v detailnějším popisu procesů na povrchu Slunce i v jeho blízkosti.

Premiéru můžete shlédnout první sobotu v srpnu 5. 8. od 19:45 na TV Noe.

Bližší informace a reprízy najdete na stránkách TV Noe:

RNDr. Michal Sobotka DSc. v pořadu Hlubinami vesmíru Autor: TV Noe
RNDr. Michal Sobotka DSc. v pořadu Hlubinami vesmíru

[1] Pořad Hlubinami vesmíru

Štítky: Slunce, Hlubinami vesmíru, Michal Sobotka, TV Noe

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.