Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Pavlem Koubským, 1. díl

Hlubinami vesmíru s dr. Pavlem Koubským, 1. díl

RNDr. Pavel Koubský, CSc. v pořadu Hlubinami vesmíru
Autor: TV Noe

Astronom ze stelárního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR RNDr. Pavel Koubský, CSc. se rozhovoří o aktuálním výzkumu hvězd, které byly a jsou v jeho zorném poli.

Stelární neboli hvězdné oddělení napovídá již svým názvem, o čem bude tento díl. Nejprve se pozastavíme u počátku působnosti našeho hosta. Začal v Astronomickém ústavu již v roce 1966! Tehdy byl uveden do provozu náš i dosud největší dalekohled, známý dvoumetr v Ondřejově. Působil i na prestižních dalekohledech světa.

Poté se vydáme již do hvězdného nebe.

Jak se zkoumají hvězdy? Co jsou to za objekty? Např. horké hvězdy, tzv. B-hvězdy, mají obálky, jakési prstence, které vznikají a zase zanikají. Co je příčinou? Víme o tom něco bližšího?

Astronomy také již 50 let udivují pulsary, jak ony fungují a co je na nich zajímavé?

Hvězdná astronomie má mnoho a mnoho dalších témat, a tak se s dr. Pavlem Koubským setkáme i v následujícím díle.

RNDr. Pavel Koubský, CSc. a moderátor pořadu Jindřich Suchánek Autor: TV Noe
RNDr. Pavel Koubský, CSc. a moderátor pořadu Jindřich Suchánek
Autor: TV Noe

Bližší info o pořadu a termíny repríz http://www.tvnoe.cz/porad/hlubinami-vesmiru-s-dr-pavlem-koubskym-1-dil

Pořad můžete také sledovat ve videorachivu http://www.tvnoe.cz/video/16876

Štítky: Pavel Koubský, TV Noe, Hlubinami vesmíru

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci