Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s Janem Kondziolkou

Hlubinami vesmíru s Janem Kondziolkou

Jan Kondziolka v pořadu Hlubinami vesmíru. Autor: TV Noe.
Jan Kondziolka v pořadu Hlubinami vesmíru.
Autor: TV Noe.
V sobotu 6. dubna 2013 od 20 hodin se můžeme těšit na vydání dalšího dílu pořadu TV Noe s názvem Hlubinami vesmíru. Hostem tohoto vydání bude fotograf a amatérský astronom Jan Kondziolka, který nás zavede do míst daleko od světelného znečištění. O co nás umělé světlo připravuje a co s tím můžeme dělat? Nejen na tyto otázky budeme hledat odpovědi.

V tomto díle našeho pořadu je hostem Bc. Jan Kondziolka, fotograf – především atmosféry a světelných vlivů, které omezují pozorovací podmínky. Je iniciátorem vzniku Beskydské oblasti tmavé oblohy (BOTO) a popularizátorem astronomie.

Jan Kondziolka v pořadu Hlubinami vesmíru. Autor: TV Noe.
Jan Kondziolka v pořadu Hlubinami vesmíru.
Autor: TV Noe.
O světelném znečištění, o tmavé obloze v Beskydech i zajímavých atmosférických úkazech budeme právě s Janem Kondziolkou rozprávět. V pořadu shlédneme také krátký film Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně s názvem Dny bez nocí a ukázky z filmu Magiczne Poloniny. Podíváme se na zodiakální světlo, protisvit i tzv. airglow.

Než navštívíme krásnou odlehlou přírodu bez světelného znečištění, kde můžeme spatřit i slabší objekty a úkazy noční oblohy, usaďme se v pohodlí domova a nechme si naším hostem poodhalit, jak nato.

Ke sledování zve autor pořadu Jindřich Suchánek.

Živé vysílání TV Noe
Bližší info + reprízy

Štítky: Zodiakální světlo, Světélkování vzduchu, Světelné znečištění, Hlubinami vesmíru

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.