Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hudba ze Saturnových prstenců

Hudba ze Saturnových prstenců

21.6.2004, vzdálenost 6,4 mil.km
V pondělí 8. listopadu bylo v Louisville (Kentucky, USA) na 36. zasedání planetárního oddělení AAS (American Astronomical Society) oznámeno, že velkolepý systém Saturnových prstenců - obrovský disk podobající se gramofonové desce - má s LP daleko více společných vlastností než jen vzhled: stále vydává série melodických zvuků.

Překvapující objev zjistily detektory na sledování rádiových a plazmových vln na palubě sondy Cassini, která se k Saturnu a jeho prstencům přiblížila v červenci.

Tóny jsou vysílány jako rádiové vlny. Prof. Donald A. Gurnett z Iowské univerzity (USA) musel se svým týmem pětkrát snížit jejich frekvenci, aby byly v rozsahu lidského slyšení. Jak Don Gurnett řekl, byl "naprosto užaslý", když slyšel tuto melodii.

Tóny jsou krátké, typická doba jejich trvání je 1 až 3 sekundy, a na rozdíl od éterických pomíjivých tónů spojených s dalšími kosmickými procesy, tyto jsou zcela zřetelné. Předpokládá se, že každý tón je vyvolán dopadem meteoroidu na velké kusy ledu, které tvoří prstence. Z energie, která se šíří kuželovitě z bodu dopadu, Gernett vypočítal, že impaktní těleso má průměr asi 1 cm, ačkoliv upozorňuje, že může být i 10krát větší.

Zdroj: www. newscientist.com

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.