Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Kometa C/2006 VZ13 LINEAR u kulové hvězdokupy M3

Kometa C/2006 VZ13 LINEAR u kulové hvězdokupy M3

c.jpg
V noci z 22. na 23. července 2007 prošla momentálně nejjasnější pozorovatelná kometa C/2006 VZ13 ve vzdálenosti jen dvaceti obloukových minut od jasné kulové hvězdokupy M 3 v souhvězdí Honících psů. Přiložený obrázek je mozaikou dvou snímků pořízených 0.3- m dalekohledem úpické hvězdárny. Snímky byly exponovány 60 s CCD kamerou ST-7. Krátkou expozici bylo nutné zvolit kvůli rychlému pohybu komety. Složením čtyř obrázků vznikla animace zachycující pohyb komety mezi 22h 01 m a 22 h 17 m UT . Animace v plném rozlišení.

Při pohledu na podobné snímky si můžeme alespoň částečně uvědomit obrovské rozměry kosmických objektů i vzdálenosti mezi nimi. Zatímco nejjasnější vnitřní část komy komety zachycená na snímku má průměr jen několikrát větší než průměr naší Země a kometa se nachází ve vzdálenosti necelých šesti světelných minut , kulová hvězdokupa v pozadí obsahující stovky tisíc hvězd má průměr okolo 180 světelných let a leží ve vzdálenosti přibližně 34 tisíc světelných let.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017