Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Magnetický vesmír s Petrem Kulhánkem

Magnetický vesmír s Petrem Kulhánkem

Magnetar v představách malíře
V sobotu 21. září 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem budou magnetická tělesa ve vzdáleném vesmíru.

Téma magnetismu ve vesmíru jsme s Petrem Kulhánkem už letos jednou otevřeli. Bylo to v dílu vysílaném 29. června, kde nás zajímaly magnety Sluneční soustavy. Tentokrát se vydáme do vzdálenějšího vesmíru, který je v tomto ohledu ještě pestřejší.

Poslední desetiletí se ukazuje, že magnetické pole hraje velkou roli u mnoha kosmických objektů a stojí za řadou jevů. Oni to astronomové tušili už dřív, ale nedokázali to matematicky popsat, takže mnoho vědeckých prací, když došlo na magnetismus, přišlo s frází "magnetické pole je zanedbáno". Ukazuje se, že když se nezanedbá, ale vezme ve výpočtech v úvahu, daří se vysvětlovat i jevy, u kterých to před tím nešlo. S Petrem Kulhánkem zmíníme snad všechny magnetické objekty vesmíru od Slunce až po magnetary.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách si řekneme co pozorovat na obloze a Pavel Gabzdyl nám vysvětlí, jak je to s vodou na Měsíci.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 21. září od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 5. října si budeme tentokrát s Jiřím Grygarem v Nebeském cestopisu povídat o tom, odkud pozorovat vesmír. Budeme tedy hledat temné nebe bez tzv. světelného znečištění.

Venuše, Měsíc a Bukovka.