Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Meteority s Jiřím Grygarem

Meteority s Jiřím Grygarem

Meteorit Morávka Autor: Jiří Borovička
Meteorit Morávka
Autor: Jiří Borovička
V sobotu 2. listopadu 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. Hlavním tématem budou meteority - kosmické kameny dopadlé na Zem.

Snad každý kdo se procházel přírodou, spatřil někdy podivně vypadající kámen. Mnoha lidem v takovém případě bleskne hlavou - co když je to meteorit? Astronomové a geologové jsou pak dotazování, aby na základě zaslané fotografie rozhodli. Někdy se to skutečně dá vyloučit už na první pohled, ale definitivně rozhodne jen laboratorní výzkum. Ono těch meteoritů bylo na území ČR za celou dobu existence nalezeno překvapivě málo.

S Jiřím Grygarem se v pořadu budeme bavit o tom, jak se meteority hledají a jak se dají poznat. Připomeneme si některé zajímavé hromadné pády kosmických kamenů a budeme uvažovat o tom, jestli mohou Sluneční soustavou přenášet život.

Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách si řekneme o nedělním zatmění Slunce a Ondřej Pejcha nám ukáže jak mohou být dvojhvězdy ovlivňovány třetím vzdálenějším tělesem.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 2. listopadu od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za dva týdny, 16. listopadu, se s Petrem Kulhánkem budeme věnovat temné hmotě ve vesmíru.

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.