Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  NASA zve veřejnost k průzkumu Marsu - přes Internet

NASA zve veřejnost k průzkumu Marsu - přes Internet

marsoweb_logo.jpg
Vědci z NASA upravili vědeckou webovou stránku tak, že kdokoliv si může prohlížet velké oblasti i menší detaily Marsova povrchu, planety jejíž neznámý terén je asi stejně velký jako jako pozemské kontinenty.

Po přidání počítačových nástrojů na internetovou stránku "MARSOWEB", vědci plánují nechat dobrovolníky z řad veřejnosti provádět praktický průzkum celé rudé planety. Zájemci mají hledat důležité geologické rysy ukryté v tisících snímků povrchu.

Webová stránka je umístěná na: http://marsoweb.nas.nasa.gov/landingsites/index.html

Prapůvodním důvodem k vytvoření MARSOWEBu, bylo pomoci vědcům vybrat potenciální přistávací místa pro Marsovské průzkumné terénní vozidlo (MER). Webová stránka byla navržena jen pro vědecké pracovníky, kteří se tak snadno mohli dostat k datům o marsovském povrchu. Ale když v lednu 2004 na Marsu přistálo první terénní vozidlo Spirit, veřejnost Marsoweb objevila a ten zakusil jen za tento jeden měsíc asi 26,7 milionu přístupů.

Interaktivní data map na Marsowebu postupně dovolí uživatelům podívat se na většinu povrchu Marsu, včetně obrazů tepelné setrvačnosti nebo geologických či topografických map. Například mapa tepelné setrvačnosti zobrazuje schopnost povrchu skladovat teplo (obvykle přes den) a vyzařovat teplo (většinou v noci). Jiné mapy zase dají vědcům představu o tom jak hladký nebo skalnatý je místní povrch.

Prozkoumat velké množství zřetelných nebo jen zajímavých geologických rysů na rudé planetě by potřebovalo skutečnou armádu lidí, protože povrch Mars je velký. A takové velké množství badatelů lze dobře získat na internetu, jak se o tom přesvědčil např. projekt SETI@home. Zájemci pak mohou docela dobře provést průzkum detailů z Marsu prostřednictvím svých osobních počítačů.

Vědci doufají, že dobrovolníci jim pomohou s nadcházejícím experimentem. NASA totiž připravuje Vysoce rozlišující zobrazovací vědecký experiment (HiRISE), který poletí na palubě Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), připravovaného ke startu v srpnu 2005. Experiment s kamerou o extra vysoké rozlišovací schopností bude schopen pořídit snímky objektů na povrchu Marsu s detaily jen 1 metr.

Uživatelsky přívětivé webové nástroje budou k dispozici jak vědeckému společenství, tak veřejnosti k prohlížení a analýze snímků počínaje začátkem listopadu 2006. Pokud půjde všechno podle plánu, pak bude v průběhu roku 2005 zveřejněn formulář, kterým bude moci po Internetu každý pořádat o prozkoumání jím vybrané oblasti. Vědecký a programátorský tým Marsowebu proto nyní projektuje webové, uživatelsky přítulné softwarové nástroje dovolující veřejnosti zkoumat a vyhodnocovat HiRISE snímky.

NASA osloví dobrovolníky, aby jí pomohli vytvořit geologickou databázi balvanů, roklí, kráterů, tedy jakéhokoliv druhu geologického rysu, který může být z vědeckého hlediska zajímavý. Vědci nebo studenti pak budou moci používat tyto databáze k vytváření teorií o Marsu, které by pak mohly být ověřovány dalšími budoucími misemi.

Předběžné detaily o Mars Reconnaissance Orbiter HiRISE's jsou k dispozici na: http://marsoweb.nas.nasa.gov/hirise/

Aktuální Marsoweb zatím obsahuje animovaný průlet nad některými lokalitami Marsu. Web také postupně povolí uživateli doladit u snímků jas, kontrast a ostrost, stejně jako pro něj udělá i další úpravy. Vyzkoušejte si jej. Za rok, za dva můžete i vy být platnými průzkumníky povrchu Marsu.

Zdroj: Ames Research Center

Merkúr v maximálnej západnej elongácii

Merkúr 22 minút po východe nízko nad obzorom v súhvezdí Strelca (vľavo) a Saturn v nad kaplnkou sv. Rozálie v Štefanovej.