Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Nové webové stránky NASA o globálním oteplování

Nové webové stránky NASA o globálním oteplování

Družicový snímek Země.
Nové webové stránky NASA, JPL (Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Kalifornie) jsou určeny ke vzdělávání a informování veřejnosti v oblasti klimatických změn na Zemi. Internetové stránky s názvem "The Global Climate Change" poskytují srozumitelné informace o příčinách a důsledcích klimatických změn, a také o tom, jakým způsobem se NASA podílí na jejich výzkumu.

Nové webové stránky "The Global Climate Change" jsou dostupné z adresy http://climate.jpl.nasa.gov.

Jaké hlavní informace na nových stránkách najdete?

1) Průběžně aktualizované informace o "zdravotním stavu" naší planety, vypracované na základě takových klimatických indikátorů, jako je stav ledové pokrývky, hodnota globální průměrné teploty, změny výšky mořské hladiny, změny koncentrace skleníkových plynů apod.

2) Interaktivní vizualizaci (zobrazení) současných klimatických dat včetně "Sea Level Viewer", což je program, který poskytuje topografická data o hladině oceánů při pohledu z kosmického prostoru, a také o jevech, jako je El Niňo apod. Program "Global Climate Change Time Machine" je jakýsi stroj času, umožňující pohled do minulosti na klimatické změny, které probíhaly dříve a na předpokládané změny v budoucnu (změny výšky mořské hladiny, změna koncentrace oxidu uhličitého, změny teploty atd.).

3) Možnost stažení počítačových programů, které umožní sledování klíčových indikátorů klimatických změn tak, jak jsou postupně zjišťovány pomocí satelitů NASA.

4) Srozumitelné články, vysvětlující zjištěná fakta, příčiny a důsledky klimatických změn, nejistoty v určení globálních klimatických změn; přinášejí rovněž odkazy na vybrané zdroje, které poskytují informace o možných řešeních.

5) Pohled NASA na Zemi - celkový pohled prostřednictvím pokračujících misí NASA, studujících oceány, atmosféru, pevniny, led i biosféru.

6) Nejnovější informace z NASA o výzkumu klimatických změn.

Model Země na základě družicových dat.

JPL se podílí na výzkumu Země jako systému ze všech úhlů pohledu: zkoumá oceány, pevniny, atmosféru, biosféru a kryosféru (zalednění). Cílem je zjistit, jak se mění zemské klima, porozumět příčinám těchto změn. Podporuje vývoj počítačových modelů, umožňujících předpovídat budoucí trend klimatických změn. V současné době má JPL k dispozici 6 vědeckých družic na oběžné dráze kolem Země společně s dalšími 5 přístroji, umístěnými na družicích NASA s názvy Terra, Aqua a Aura. Nejnovější družice JPL s názvem Ocean Surface Topography Mission/Jason-2 byla vypuštěna 20. 6. 2008. Několik dalších družic bude podle plánu vypuštěno v průběhu příštích několika let včetně družice OCO (Orbiting Carbon Observatory), jejíž start se očekává v lednu 2009.

Zdroj: www.jpl.nasa

Vycházející Orion.

Orion vycházející nad noční Vltavou. Nikon d750 + Irix 15mm na Star Advenurer montáži. Nejdříve nafocen spodek, pak jsem sundal fotoaparát, nasadil montáž a nafotil oblohu.