Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Pestrý svět exoplanet s Jiřím Grygarem

Pestrý svět exoplanet s Jiřím Grygarem

KOI-730 - dvě exoplanety na jedné oběžné dráze (kresba)
V sobotu 27. července 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. Hlavním tématem budou exoplanety, tedy planety u jiných hvězd.

Toto téma je aktuální snad kdykoli během roku. Dá se říct, že od poloviny devadesátých let zažívá výzkum exoplanet neustálý a hodně dynamický rozvoj. Není divu. Koho by před rokem 1995 napadlo, že budeme běžně objevovat planety u jiných hvězd? Dnes se přitom počet potvrzených exoplanet blíží číslu 1000.

S Jiřím Grygarem jsme si vědomi, že toto odvětví astronomie zažívá takový rozkvět, že ani všechno zmínit nestihneme. Přesto se pokusíme o průřez hlavními tématy této oblasti astronomie. Povíme si o prvních objevech exoplanet a překvapení a otazníky, které to vyvolalo. Způsobů hledání exoplanet je dnes několik a samozřejmě to není nic jednoduchého, protože planety vlastním světlem nezáří. Přesto se do pozorování exoplanet zapojují úspěšně i amatéři, i ti čeští. I na dálku o exoplanetách zjišťujeme řadu pozoruhodných vlastností a ukazuje se, že svět exoplanet je mnohem pestřejší, než vědci tušili. Sluneční soustava rozhodně není běžným prototypem planetární soustavy, vesmír je mnohem rozmanitější.

Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách se podíváme na letní astronomické akce a Zdeněk Mikulášek nám představí výzkum podivné magnetické hvězdy.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 27. července od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za dva týdny, 10. srpna, se vydáme s Petrem Kulhánkem na lov antihmoty. Co to je? A může skutečně pohánět kosmickou loď?

Klenoty zimnej oblohy